White
Ballyrush Banneret
Podobnou
zlevňující kartu najdete v každé barvě a kromě snížení ceny dvěma typům
potvor a na dvoumanovou potvoru dosti podprůměrných 1/1 čísel se u nich
dočkáme nějaké té schopnosti navíc, namísto níž se ale dnešnímu
Banneretovi poštěstilo získat mnohem důležitější jedničku dopředu
navíc. Proto by se mohlo zdát, že jde o jasně nejlepšího Bannereta, ale
i když o tom zatím nechci spekulovat (počkejme si na další
Bannerety;-)), rád bych se tomuto na první pohled očividnému názoru
pokusil lehce oponovat. Kithkini totiž nepatří mezi zrovna drahé
potvory a většina jejich balíků se skládá převážně z jedno- a
dvoumanových potvor, přičemž ty dvoumanové ve své ceně nemají bezbarvou
manu, a tak je ani nelze zlevnit. Proto by Banneret pomohl maximálně s
hraním případných Mirror Entit a Thoughtweft Trií, což mi přijde jako
poměrně malá odměna za to, že kvůli němu omezím Knight of Meadowgrainy,
Wizened Cenny a Gaddocky. Na druhou stranu je třeba říci, že se ještě
dnes potkáme s dvěma dalšími solidními kithkiny, které by šlo zlevnit,
a tak by se Ballyrush mohl vyplatit, ale já osobně bych i tak asi
raději zůstal u klasických dvoumanových kousků...
(Soldiery jsem tak trochu pominul, ale těch nekithkiních najdeme v rámci hratelných karet jen opravdu málo (Field Marshall, Aven Riftwatcher),
a tak se kvůli nim nevyplatí o Ballyrushovi přemýšlet. Field Marshalla
nicméně lze považovat za další zlevnitelný kus v samotných
Kithkinech...)
Battletide Alchemist
Tak
tenhle klerik by potřeboval zlevnit opravdu pořádně, ale Ballyrushe
kvůli němu rozhodně hrát nebudeme. Ano, prevence zranění v někdy i
docela velikém rozsahu se jistě hodí, ale platit kvůli němu pět man za
3/4ku jednoduše nechceme. Navíc klerici se sami o sobě moc nepodporují,
a tak bych na ně jako na tématický balík sázel jen opravdu nerad.
Burrenton Bombardier
2/2
letec se za tři many na Standardu neprosadí a podobné to bude s
třímanovým posílením, kterým si sice můžeme zachránit potvoru a ještě
tak srazit do kolen nějakou soupeřovu, ale zase se vystavujeme jasnému
nebezpečí ztráty dvou za jednu (posílíme naši potvoru a ta vzápětí nebo
dokonce ještě v reakci dostane třeba Nameless Inverzí...). Kombinací
obou možností se vše trochu vylepší, ale i tak si myslím, že máme k
dispozici mnohem lepší možnosti...
Burrenton Shield-Bearers
Pětimanová
3/3ka se musí svými schopnostmi hodně snažit, abychom se nad ní vůbec
zkoušeli zamýšlet. Bonus +0/+3 nějaké potvoře ale rozhodně nepatří mezi
nějak výrazně silné efekty, navíc když přijde pouze v případě
Burrentonova útoku. Pojďme dál;-).
Cenn's Tactician
Zajímavý
kousek - Goldmeadow Stalwarta samozřejmě nepřekoná, ale s další
konkurencí v kithkiních řadách (Goldmeadow Harrier, Burrenton
Forge-Tender) už by mohl svést celkem lítý boj – schopnosti obou
zmíněných „soků“ sice patří k relativně silným, ale využijete je jen
občas (Harriera proti potvorám, Forge-Tendera jako ochranu před
červeným ). To samé lze říct i o Tacticianovi, který stejně jako
ostatní většinou načerpá +1/+1 bonus od Wizened Cenna, Antény nebo
Field Marshalla a zaútočí, ale občas vsadí spíše na taktiku, využije
vaši zbylou manu a hezky trvale posílí jiného vojáka, díky čemuž
docílíte většího celkového počtu zranění než přímým útokem, o možnosti
zabití jinak příliš velké potvory ani nemluvě. Osobně se mi tedy
Tactician docela líbí a o jeho zařazení na úkor zmíněných borců
rozhodne především to, jak moc se bojíte jiných potvor nebo červeného
mága. Pokud vůbec, hrajte Taktika, pokud hodně, dejte přednost jiné
možnosti.
Changeling Sentinel
Tenhle
changeling by možná měl zkusit projít rekvalifikací a místo změny tvaru
zkusit změnit velikost – jako 4/3 by se o něm totiž dalo uvažovat, ale
3/2ku za čtyři many ani s vigilancí a všemi potvorovými typy prostě
hrát nebudeme:-(.
Coordinated Barrage
Hm,
s pěknou zásobou kithkinů (případně kohokoli jiného, ale s kithkiny to
asi půjde nejlépe;-)) můžete touhle kartou pohřbít prakticky jakoukoli
potvoru, nicméně je třeba si uvědomit, že ne vždy budete mít na své
straně úplně plný stůl. Nemožnost zničení bojově pasivní potvory také
moc nepotěší, a tak bych rozhodně dal šanci spíš Sunlancu a Oblivion
Ringu, případně i nějakému jinému zpacifikování. Většina z nich totiž
bude spolehlivější než Barrage...
Daily Regimen
Odpad! Nejenže se vystavíte naprosto jasné nevýhodě dvou za jednu, ale ještě za jakýkoli bonus musíte hezky připlatit. Fuj!
Feudkiller's Verdict
Že
by konečně nějaká ta karta zajímavá i pro kontrolněji založené balíky?
Zcela jistě, protože nikdo jiný si těch šest man nebude moci dovolit.
Kontrolům by navíc mělo vyhovovat i přidávání životů, protože těch není
v souboji se všemožnými agresory nikdy dost. A když k nim navíc poměrně
často dostanete milého 5/5 obříka, mohlo by se zdát, že není nad čím
váhat. Ovšem pozor! Šest man je i pro kontrol dost, a tak se proti
rychlým balíkům ke svému Verdiktu vůbec nemusíte dostat (a pak jen
zapláčete, že jste si radši nenechali ozkoušeného Martyra of Sands),
navíc ani toho obra nemusíte mít vůbec jistého, zejména právě proti
agresivním balíkům, které vás často dokážou sjet pod deset životů dřív,
než jim dáte byť jediné zranění. Osobně bych tedy stále upřednostnil
Martyra, ale v nějakém méně bílém balíku bych se nebál zkusit ani
Verdikt (tak v jedné až dvou kopiích...).
Forfend
Původně
jsem si říkal, že TurboFog dostal další posilu, ale pak jsem si
uvědomil, že efekt této karty pracuje víceméně opačně než různé mlhy –
namísto hráče totiž brání potvory. Toho lze využít jako určité formy
bojového triku (bezhlavě zaútočíte a zablokované potvory zachráníte
Forfendem) nebo mnohem lépe jako obrany před Sulfurous Blasty,
Pyroclasmami i jednorázovými blesky. Proti nim ale obvykle mnohem lépe
využijete Luminesce nebo dnes již zmíněného Burrenton Forge-Tendera,
takže bych Forfendu zrovna moc nadějí nedával...
Graceful Reprieve
Další
zajímavá karta, se kterou si minimálně zachráníte jednu ze svých potvor
před jakoukoli smrtí, ovšem můžete ji využít i mnohem chytřeji –
jednoduše si vzpomenete na Momentary Blink a sešlete ji na do hrobu
putujícího Mulldriftera/Shriekmawa, který se hned vrátí do hry a znovu
vám tak umožní využít parádní comes-into-play schopnost. To vše
samozřejmě umí Blink lépe (a hlavně s Flashbackem!), ale kdybyste ho
náhodou potřebovali více než čtyřikrát, tak klidně sáhněte po Reprieve.
Navíc ani Blink tu s námi nebude věčně;-).
Idyllic Tutor
Nalezení
karty z balíku se vždycky velmi cenilo a i když zrovna enchantmenty
nepatří mezi momentálně nejžádanější karty, tak by se tento Tutor mohl
hodit, ať už k nalezení klíčové části nějakého komba (Enduring Renewal,
Pandenomium, Wild Pair, …) nebo k prostému nalezení aktuálně potřebného
kusu, který parádně škodí tomu kterému soupeři, ale proti ostatním už
tak skvělý není (Story Circle, Teferi's Moat, Eyes of the Wisent,...) -
a nyní si tyto kousky můžeme dovolit hrát třeba v jednom kuse a
jednoduše si je v případě potřeby najít;-). V neposlední řadě s ním pak
můžeme hledat i celkem klíčové kusy typu Sacred Mesa nebo Rites of
Flourishing. A když by šlo do tuhého, tak proč nezkusit „starý“ dobrý
Oblivion Ring? To už je celkem slušná zásoba hratelných enchantmentů, a
tak by se Idyllicu mohlo celkem dařit – tři many sice nepředstavují
zrovna dumpingovou cenu, ale ani nic předraženého, prostě tak akorát;-).
Indomitable Ancients
Velmi
solidní obránci, přes které se jen tak někdo nedostane. Magic je ale
především o útoku a v něm tihle treefolci jasně ztrácí – pouhá dvě
zranění vám za dvě zranění poskytne prakticky jakákoli jiná potvora...
V útočném balíku bych tedy jasně dal přednost třeba Calcidermovi... V
balíku obranném se pak více vyplatí vsadit na Wrath of God nebo
levnější Wall of Shards (pokud soupeře dokážete dolízat:-)). Ancienti
se sice postaví komukoli, ale chybí jim rychlost...
A pak tu
samozřejmě máme do očí bijící kombinaci s Doranem, který z Ancientů
vytvoří naprosté řezníky, s nimiž by neměl být problém „poklidně“
vyhrát hru. Otázkou ale je, jestli se můžeme spolehnout na současnou
přítomnost obou potvor v naší ruce nebo ve vrchní části naší knihovny.
S tím může pomoci Treefolk Harbinger, ale i tak bych raději Ancienty k
Doranovi nepřidával. Co vy?
Kinsbaile Borderguard
První
kolo Goldmeadow Stalwart, druhé Wizened Cenn, třetí Kinsbaile
Borderguard a ve čtvrtém dostanete soupeře na čtyři životy s tím, že
pokud se pokusí oprostit vašeho tlaku Damnationem, tak si dáte do hry
dva nové kithkiny. To už je celkem solidní začátek (i když pravda
celkem vysněný...), co myslíte? Navíc se od Borderguarda dočkáte velmi
pěkných výkonů i v souboji s jiným agresivním balíkem, kdy by zejména v
případě zablokované hry mohl opravdu pořádně vyrůst. Na druhou stranu
je třeba si uvědomit, že PO Wrathu/Damnationu dostáváme pouze 1/1 za
tři many, což člověka nikdy moc nepotěší... I tak ale jde o bijce,
kterého by měl každý kithkiní balík přinejmenším zvážit/otestovat. A
jen tak mimochodem, právě Borderguard by mohl být jedním z důvodů pro
zařazení Bannereta, protože se díky jeho slevě dostane do hry ve třetím
kole společně s nějakým jednomanovým kithkinem, čímž zase o něco
povyroste.
Kinsbaile Cavalier
Double
strike patří mezi strach nahánějící schopnosti a dobrých rytířů by se
na Standardu určitě také pár našlo (Knight of Meadowgrain/the Holy
Nimbus, Paladin en-Vec, White Shield Crusader a případně i
Haakon a changelingové;-)), ale nic z toho bohužel neospravedlní 2/2ku
za čtyři many (a to ani přesto, že de facto jde o 4/2ku) – tu totiž
sestřelí i obyčejný Tarfire. Ale na nějaký zábavný rytířský balík by to
asi stačit mohlo – zejména v kombinaci s Mirror Entity a trochou many
byste si totiž mohli užít opravdu spoustu legrace:-).
Kithkin Zephyrnaut
V
masivně kithkiním balíku půjde v polovině případů o opravdu levného
Serra Angela, v polovině případů o předraženého medvídka. To samo o
sobě nezní až tak špatně, protože jednoduchým zprůměrováním dostáváme
lehce vylepšenou 3/3ku za tři... Ale pozor! Na kinship se nelze vždy
spolehnout, a tak vás Zephyrnaut může „zradit“ v té naprosto
nejnevhodnější chvíli. Navíc je dost pravděpodobné, že si s ním soupeř
dokáže poradit jako s 2/2kou dřív, než se vám poštěstí ho pořádně
zvětšit. Osobně bych tedy vsadil na „jistější“ třímanové kithkiny
(jednoho jsme si ukázali před chvílí, k dalšímu se teprve dostaneme;-))
a s kinshipem experimentoval pomocí jiných karet. Ale pokud jste
štístkaři, tak si tohohle Serra Kithkina užijte plnými doušky!
Meadowboon
3/3ka
za čtyři nepatří mezi hratelné kousky a posílení našich potvor bych
raději svěřil nějakým levnějším/výkonnějším kouskům typu Glorious
Anthem nebo Ajani Goldmane (příp. Wizened Cenn a Field Marshall;-)).
Meadowboon se tak pravděpodobně moc velkého zájmu nedočká...
Mosquito Guard
Jak
už jsem zmínil u Cenn's Tacticiana, kithkini mají na jedné maně celkem
solidní základnu, a tak se 1/1 first strike zařadí pouze na už tak
plnou lavičku náhradníků – reinforce se totiž příležitostně hodí, ale
jako nijak výraznou výhodu ho zejména v Guardově případě brát nelze.
Navíc ho v kithkinech bude dost v podobě jejich nové země, takže asi
nebudeme mít velkou potřebu shánět další posilování...
Order of the Golden Cricket
Na
poskakujícího kithkina by jistě byl ještě zábavnější pohled než na jeho
jméno, ale to ho asi moc nezachrání – nutnost připlacení za malý
vyhlídkový let totiž moc nepotěší, zejména když máme možnost srovnávat
s nedávným Leonin Skyhunterem. Navíc je jak v bílé, tak v kithkinech na
dvou manách poměrně narváno, a tak bych Ordera hrál jen v případě nutné
potřeby nějakého (byť občasného) letce.
Preeminent Captain
Jedna
z bílých nadějí se na první pohled jeví jako průměrný 2/2 first striker
za tři many, ale už na pohled druhý odhalíte jeho nenápadné posunky,
kterými povolává do boje své následovníky – ano, klíčovým prvkem
Captaina je právě jeho schopnost zfanatizovat ke svému útoku i dalšího
vojáka, a to dokonce přímo z vaší ruky. V ideálním případě si tak každé
kolo vytáhnete jednu potvůrku zcela zdarma, čímž naberete pro soupeře
možná až nedohnatelnou rychlost. Na druhou stranu je třeba říci, že
kapitán většinou do boje povolá nějaké poměrně malé soldiery, za něž
byste stejně zase tolik many nezaplatili – nicméně i tak vás dokáže
pořádně urychlit a ona taková haste u Goldmeadow Stalwarta také potěší,
ne (a ještě vám třeba zbude mana na Militia's Pride...)? I mezi
soldiery se pak najde pár větších kousků, a tak si kapitánem můžete
povolat i Thoughtweft Trio nebo naprosto stylově Mirror Entitu, které
vzápětí zaplatíte čtyři many a útočíte (minimálně) dvěma 4/4kami. To už
stojí za to, ne? Důležité ale bude nepodlehnout přehnanému nadšení a
kvůli pár zraněním navíc si zbytečně nenaběhnout do Wrath. Ale na to si
s agresivním balíkem musíte dávat pozor tak jako tak...
Redeem the Lost
Protekce
před zvolenou barvou se řadí k velmi použitelným schopnostem, ale že
bych kvůli jejímu jednorázovému použití na jedinou potvoru chtěl
plýtvat místem ve svém balíku, to rozhodně říct nemůžu. Clash lehce
vylepší onu jednorázovost, ale většinou nijak výrazně. Proto bych si
raději zahrál rovnou nějakou další potvoru;-).
Reveillark
Sama
o sobě se tahle potvůrka nemusí zdát nijak zázračná, protože v kontrolu
nedisponuje dostatečnou silou (a dvě malé potvůrky z hrobu to rozhodně
nezachrání) a pro typické agro asi bude moc drahá, ale i tak bychom ji
rozhodně neměli zatracovat – její „reanimační“ schopnost je totiž
omezena výhradně silou dané potvory, a tak si do hry můžete vytáhnout
Mulldriftery, Siege-Gang Commandery, Avalanche Raidery, Body Doubly,
Draining Whelky, Mystic Snaky nebo třeba Vensera! Ano, chápete správně,
Reveillark bude hlavně o znovuhraní comes-into-play efektů, které s
výjimkou Shriekmawa dokáže zahrát prakticky všechny. K tomu ho
samozřejmě potřebujete dostat ze hry do hrobu, s čímž evoke pomáhá
dosti nemotorně – šest man je totiž i za podobný efekt poměrně hodně...
Na druhou stranu si soupeř se 4/3 letcem stejně bude potřebovat nějak
poradit, a tak ho postavíte před těžkou volbu mezi jedním solidním
letcem nebo dvěma čerstvými potvůrkami. A kdybyste se přeci jen chtěli
spolehnout spíš na vlastní karty, tak si k Reveillarkovi v klidu
přidejte Momentary Blink, který vám jeho schopnost zahraje hned
dvakrát. To už vypadá celkem slušně, a tak asi rychle začnu přemýšlet,
jak co nejrychleji dostat do hrobu alespoň dvě oživitelné potvory a
zároveň Reveillarka protlačit do hry.
A mimochodem, s Body Doublem by se mohlo jednat i o velmi zajímavé kombíčko;-).
Já
osobně tedy tomuhle kousku velmi fandím, i když je mi jasné, že s tou
pětimanovou cenou a ne úplně jednoduchým odpálením do hrobu to nebude
mít zrovna lehké. Ale za tu legraci to podle mě stojí:-).
Shinewend
Když
už budu potřebovat potvoru obětovatelnou pro zničení enchantmentu, tak
určitě raději sáhnu po Ronom Unicornovi – ten alespoň disponuje
pořádnou dvojkou dopředu (i když holt budu muset skousnout absenci
létání). Osobně bych ale raději vše řešil rovnou Disenchantem;-).
Stonehewer Giant
Ano,
Tinker na equipmenty doplněný o automatické ozbrojení vypadá skutečně
mocně, ale je třeba si uvědomit, že kvůli němu musíme vyložit a udržet
ve hře pětimanovou potvoru, která si sice před nalezením nové zbraně
dokáže zaútočit, ale opravdu bohužel jen PŘED nalezením zbraně. Na
druhou stranu je třeba říci, že když si s ním vytáhnete byť jen jeden
Loxodon Warhammer, tak se vám asi docela vyplatí. Navíc by se mohl dát
využít s novou Obsidian Battle-Axe, která by mu rovnou po příchodu do
hry dala nejen +2/+1, ale také haste (zejména v pozdější fázi hry
opravdu vypečený, neboť vám umožní rovnou hledat;-)), a navíc by se
parádně hodila do vašeho „Equipment balíku“. I tak jsem vůči
Stonehewerovi lehce skeptický, protože přeci jen jde o „pouhou“ 4/4 za
pět man, která dříve jak po útoku v dalším kole nevyroste – a v té
chvíli už často může být pozdě...
Stonybrook Schoolmaster
Pokud
jste své Merfolky založili na tahání Summon the School z hrobu do ruky,
tak si svou školku jistě rádi rozšíříte o jejího mistra, který vám
nějakého toho malého merfolka rád přidá. Obecně bych ale na třímanovou
potvoru s jedničkou dopředu raději nesázel – přeci jenom to vyndávání
dalších potvůrek není tak silné, abych si raději nezahrál nějaký
silnější kousek. No, možná pokud byste do hry dokázali dostat Anténu
nebo jednoho z Merfolčích lordů a vykládat tak rovnou 2/2 tokeny. Ale
ani na to se nedá úplně spolehnout...
Swell of Courage
Posílení
celé armády o +2/+2 může rozhodnout hru, ale za pět man už to nebude
tak horké – bílá totiž nemá k dispozici jiný Overrun, zato disponuje o
dost levnějšími a trvanlivějšími Glorious Anthemem a Ajanim Goldmanem,
kteří se většinou vyplatí o dost více. Reinforce by pak pomohl zejména
s poslední potvorou na stole, ale zaprvé do něj stejně nedokážeme až
tak moc zainvestovat a zadruhé nám posilovanou potvoru soupeř může
celkem pohodově podstřelit nějakým tím ničením. Dohromady Swell
samozřejmě získává určitou univerzalitu, ale stejně bych raději dal
přednost zmíněným posilováním;-).
Wandering Graybeard
4/4
za pět man rozhodně nestojí, a proto bychom potřebovali, abychom se
aspoň na jeho přidávání životů mohli opravdu spolehnout. Obři a
Čarodějové ale nepatří k masově hraným typům potvor (tím myslím typy
potvor hrané po masách;-)), a tak na Graybearda asi jednoduše
zapomeneme...
Weight of Conscience
Potvorové
balíky většinou mnohem raději tapnou své potvory do útoku, kontroly
zase obvykle nedisponují dostatečným množstvím bytostí, aby vůbec mohli
přemýšlet o tapnutí dvou z nich. Když si navíc uvědomíme, že máme k
dispozici Oblivion Ring a Temporal Isolation, asi nad Weight of
Conscience ani nebudeme moc přemýšlet...
Bílé
karty se nám pomalu uzavírají, ale to neznamená, že rovnou uzavřeme i
celý článek – nesmíme totiž zapomenout na vyzdvihnutí největších bílých
nadějí nové sady:
Top 5 bílá:
Cenn's Tactician
Idyllic Tutor
Kinsbaile Borderguard
Preeminent Captain
Reveillark
Uznávám,
že Reveillarka jsem do žebříčku protlačil zcela subjektivně, ale třeba
mi čas dá za pravdu. Hodit by se určitě mohl i Ballyrush Banneret –
stačí, abychom kvůli němu ostatní kithkiny trochu podražili;-).