Auntie's Snitch
Prowl se v černé dočkává poměrně solidních kousků a na první pohled mezi ně patří i Auntie's Snitch: Dvoumanová 3/1, která se dokáže vracet z hrobu, totiž působí opravdu mocným dojmem, a tak bychom jí asi i odpustili její neschopnost blokovat. Nicméně je třeba si uvědomit, že její kvality opravdu hodně záleží na naší pozici ve hře – pokud máme převahu, tak se Snitch opravdu hodí, neboť skutečně získáváme za dvě many 3/1ku, kterou soupeř ani moc nechce poslat do našeho hrobu. Ovšem pokud se nezadaří a my se nedokážeme dostat přes soupeřovu obranu, dostáváme pouze průměrnou 3/1 za tři, která nám navíc nedokáže pomoci v obraně naší! Navíc její hrobolezecká schopnost tak trochu selže ve chvíli, kdy bychom ji nejvíc potřebovali, tedy po soupeřově hromadném smetení stolu – pak totiž obvykle nemáme s kým zaútočit. I tak by se ale o Snitchi dalo uvažovat, ale to bychom nesměli mít k dispozici jiné dvoumanové kusy, které se do nového Prowl balíku hodí přeci jenom více: Oona's Prowlera, níže uvedené Frogtosser Bannereta a Oona's Blackguarda nebo třeba následující kousek...
(Ale ještě než se k němu dostaneme, neodpustím si malou poznámku pro čtenáře anglického Harryho Pottera: Taky jste při zahlédnutí názvu této karty pomysleli na Quidditch? No nic, už se těším na kamenování v komentářích kvůli zatahování HP do Magicových článků... Tak radši preventivně: Karetního Harryho jsem ještě nehrál!)
Bitterblossom
Velmi
kvalitní kousek! Ano, já vím, na první pohled může působit trochu
pomalu (zaútočíte si s ní až po dvou kolech, vyrábí poměrně malé mršky)
a ještě k tomu vás postupně může pěkně pokousat, ale zde je třeba si
uvědomit všechny možné souvislosti. Zaprvé ji můžete využít v kontrolu
jako stabilní přísun blokerů nebo v pozdější hře i malých útočníků,
kteří se sice moc nesnesou s vaším Damnationem, ale jinak vám celkem
pomůžou – jen si musíte dát pozor na vlastní životy. Možná ještě
vychytanější mi přijde jejich využití v agresivních balících: Třeba už
takové Faerie by z nich mohli mít celkem radost, protože je dokážou
nafouknout díky Scion of Oona nebo si s nimi vypomůžou při rušení
Spellsluter Spritou. Pak tu máme Prowl, který si takto dokáže vyrobit
slušnou letku roguů a s nimi obletět soupeřovu obranu, navíc velice
pravděpodobně přidá níže uvedeného Oona's Blackguarda, který z vašich
tokenů udělá opravdu parádní 2/2 diskardovací „spectery“. Podobně se
pak dá využít i Bad Moon nebo všemožné Equipmenty (třeba takový Loxodon
Warhammer se podle mě s Bitterblossom celkem vyplatí:-)). Inu, jak už
jste asi poznali, Bitterblossom se nám na Standardu rozhodně neztratí,
právě naopak.
Blightsoil Druid
Černá
by určitě nějakým tím alternativním zdrojem many nepohrdla, ale pokud
ho má dostat v podobě 1/2 a ještě za každou poskytnutou manu platit
cenným životem, asi si nechá zajít chuť a dá přednost třeba Coldsteel
Heartu. No a nebo si rovnou přidá zelenou a hned bude mít po
starostech;-).
Earwig Squad
Tak
a zde se koukáte na kartu, kvůli které chceme hrát prowl. Sakra, vždyť
ve správném balíku se jedná o naprosto parádní 5/3ku za pouhé tři many!
A kdyby vám ani to nestačilo, tak ještě dostanete integrovaný efekt
Jester's Capu, takže nejenže soupeře postavíte před pořádný problém v
podobě rychlé silné potvory, vy mu ještě z knihovny vyndáte
nejnebezpečnější karty (kontrolu třeba Wratha, kombu klíčové kousky a u
potvor bude záležet na balíku) a navíc zjistíte, co přesně soupeř
hraje... A to už opravdu stojí za podporu vašich roguů v útočných
nájezdech – ano, právě v tom samozřejmě spočívá prakticky jediný
nedostatek této karty, protože bez zranění do soupeře se díváte na dost
odpornou 5/3 za pět:-(. Ale s poměrně slušnou zásobou roguů
ignorujících soupeřovu obranu by se vám mělo podařit alespoň jednu ránu
protlačit. A jen tak mimochodem, Earwig Squada bych se asi nebál
zařadit ani do goblinů, zejména pokud bych v nich hrál hodně bytostí a
výrobců tokenů.
Neříkal jsem již v úvodu, že se černá opět celkem rozjela? (No ale zase ne tolik – právě teď totiž zase trochu zbrzdíme...)
Fendeep Summoner
3/5ka
za pět nás o svých kvalitách musí přesvědčit nějakou zajímavou
schopností – tu tento vyvolávač dodává v podobě změny dvou bažin na
stejné 3/5ky do konce kola, ale otázkou je, jestli nás taková schopnost
skutečně vytrhne – i v ideálním případě totiž dostáváme maximálně
„šestkovou“ potvoru s nutností placení dvou man za každý útok (protože
ty bažiny se do útoku tapnou...). A to mě osobně nepřijde jako až tak
dobrá investice. Pak tu samozřejmě máme možnost podpory Doranem, který
ty potvůrky promění rovnou na 5/5ky, ale s Doranem zase možná bude
problém mít ve hře dost bažin (pokud zrovna nevyložíme Urborg) a
hlavně: Doran nám k Summonerovi vůbec nemusí přijít. Nu což, pojďme
dál;-).
Festercreep
Na
dvě many poměrně malá potvůrka, jejíž efekt navíc nepůsobí až tak
silně. Na druhou stranu je ale třeba si uvědomit, že v některých
situacích by se mohla opravdu hodit – třeba takovým faeriím s
ní totiž dokážete smést většinu stolu. Proti ostatním potvorám to ale
tak horké nebude a proti kontrolu nebo kombu dostáváte opravdu špatnou
bytost, takže bych to na velké ambice opravdu neviděl...
Final-sting Faerie
Ano,
teoreticky s ní dokážete sejmout jakkoli velkou potvoru, ale v praxi má
celý plán poměrně dost háčků: Zaprvé musíte danou bytost zranit v
průběhu svého kola, protože tahle faerie jednoduše není tak rychlá, aby
si zasloužila flash. Zadruhé se mi moc nelíbí čtyřmanová cena za 2/2
potvůrku, která nám často skutečně nepřidá prakticky žádný efekt navíc.
No a zatřetí je dost možné, že by nás soupeř přechytračil a v případě
zahrání této faerie bez žádného dosud zraněného cíle nám v reakci
napálil Tarfire do nějaké naší potvůrky, která by se rázem stala
poměrně zbytečnou obětí bratrovražedných bojů:-(.
Frogtosser Banneret
Kupodivu
celkem užitečný vlajkonoš: V prvé řadě si je třeba uvědomit, že dokáže
zlevnit už tak dost nízké prowl ceny, takže s ním ve hře a nějakým tím
zraněním do soupeře dokážete velmi rychle vysypat třeba celou ruku.
Zadruhé samozřejmě nesmíme zapomenout ani na zlevňování všech roguů
jako takových, které k danému vyprázdnění přispěje snad ještě vyšší
měrou. Zatřetí tu máme pěkný haste, který mu umožní aktivovat prowl
třeba po soupeřových Wrathech nebo plánovaném těsném ublokování našich
potvor. No a ve čtvrtém bodě se zcela oprostíme od všemožných roguů a
podíváme se na zoubek goblinům, v jejichž řadách se i na Standardu
najde opravdu slušná zásoba hratelných kousků, jimž nějaká ta sleva
více než pomůže: Mogg War Marshall, Mad Auntie, Siege-gang Commander
(!), Wort, Boggart Auntie a koneckonců i ten Earwig Squad. Tyhle čtyři
důvody u mě celkem vyváží fakt, že za své dvě many dostáváme jinak
poměrně slabou bytost. Zejména když nahlédnu na další karty a zjistím,
že by ti roguové opravdu mohli stát za to!
Maralen of the Mornsong
Dost
rozporuplná elfka – na jednu stranu nám umožní každé kolo tahat z
knihovny klíčovou kartu, což se správně postaveným balíkem znamená
celkem lehkou cestu k vítězství, na druhou stranu je třeba si uvědomit,
že tu samou schopnost poskytujeme i soupeři, který si přinejhorším (pro
něj) najde nějaké to levné ničení typu Incinerate, Nameless Inversion
nebo Oblivion Ring, případně se rozhodne Maralenu využít pro své
vlastní zlomyslnosti a nalezenou kartou nás jednoduše přejede... Proto
asi bude třeba nějaké důmyslné kombinace: Aven Mindcensor soupeři
dovolí vybírat jen v opravdu malém množství karet, Vendillion Clique ho
o nalezenou kartu okamžitě připraví (navíc bez náhrady) a Teferi nám
dovolí zahrát Maralen na konci soupeřova kola a její výhodu tak využít
ještě před soupeřem. Všechny tyto možnosti se mi ale zdají poměrně
složité, a tak této kartě prostě moc nevěřím. Zároveň mi ale v hlavě
hlodá červíček pochybnosti nad mým vlastním úsudkem, protože takto
silný efekt přeci musí jít nějak zneužít, ne? No uvidíme...
Mind Shatter
Už
od jejího prvního zveřejnění se tato karta těší poměrně velké slávě a
já rozhodně neřeknu, že jde o slávu vyloženě nezaslouženou, ale přeci
jenom si nemůžu nerýpnout: Na třech manách se totiž jednoznačně více
vyplatí Stupor, na čtyřech už bude Mind Shatter silnější, ale zase
dražší, na pěti momentálně asi nenajde konkurenci (můžeme jen vzpomínat
na Mind Sludge), na šesti ale můžeme spekulovat o větším potenciálu
Haunting Hymnu. Oproti všem těmhle možnostem má Mind Shatter samozřejmě
jednu velkou výhodu – jeho velikost si totiž můžete jakkoli upravovat,
navíc náhodné zahození většího počtu karet velice pravděpodobně odnese
ty nejlepší kusy. Proti pomalejším balíkům by tak Mind Shatter mohl
představovat poměrně silnou zbraň. Proti čemukoli rychlejšímu bych se
ale bál, že ho ani nestihneme pořádně využít:-(.
Moonglove Changeling
Changeling
i deathtouch sice nepatří mezi špatné schopnosti, ale řekl bych, že
prakticky v každém balíku máte lepší možnost než 2/2ku za tři, která
proti kontrolu opravdu nepředvede vůbec nic navíc.
Morsel Theft
Předem
zdůrazním, že bez prowlu tuhle věcičku opravdu nemá cenu hrát – za své
čtyři many totiž nedostanete adekvátní zboží. Ovšem v balíku plném
roguů procházejících do hráče by se nemuselo jednat o vůbec špatnou
volbu – nebo se vám snad Lightning Helix s prolizem zdá málo? Na druhou
stranu je pravda, že srovnání s Helixem nepatří k nejspravedlivějším,
protože na rozdíl od něj vás Morsel Theft nedokáže zbavit nepříjemné
soupeřovy potvůrky. I tak ale jde o velmi solidní možnost, která se
proti kontrolu neztratí a proti aggru celkem výrazně upraví stavy
životů ve váš prospěch. A když navíc přidáte Frogtosser Bannereta a
zahrajete si Theft za jedinou manu... Hmmm, ten prowl se mi začíná
líbit;-).
Nightshade Schemers
Dost
nepovedená kinship karta – ano, sebrat soupeři dva životy jen za
otočení správné karty vůbec nezní špatně, ale když k tomu musíme hrát
jinak naprosto šíleně předraženou potvoru, tak nám to za tu námahu asi
fakt stát nebude. Pojďme dál...
Noggin Whack
Další
pěkný prowl kousek (tentokrát v případě nouze hratelný i bez prowlu,
ale to už bych si asi radši dal Stupor...): Za dvě many soupeři
zahodíme dvě karty, no není to nádhera? A to si ještě vybíráme ze tří,
takže se soupeř na náš úkor nezbaví úplně nejhoršího kousku. Na druhou
stranu je dost možné, že Prowl balíky raději sáhnou po Thoughtseize,
který je zbaví opravdu nepříjemné karty (třeba Wrathu), navíc se hned
po následujícím kousku dostaneme k mršce, která by roguům měla zajistit
dostatečnou diskardovou smršť. No uvidíme, každopádně v levných prowl
balících bez Thoughtweize by se Whack mohl hodit;-). A možná i na úkor
Thoughtseize...
Offalsnout
Možná
pokud se na Standardu podaří rozjet nějaká extrémní Reveillarková komba
nebo proti různým Mannequinům a Profane Commandům, ale jinak bych
Offalsnoutovi moc nevěřil i přesto, že k „ničení“ hrobů přidává
alternativu v podobě podprůměrné potvůrky. Tak si ho jednoduše
pamatujme jako sideboardovou možnost a pojďme se podívat na tu diskard
dodávající mršku:
Oona's Blackguard
Ano,
tahle karta dokáže Roguy pořádně nakopnout – nejenže každou vaší další
bytost poměrně slušně posílí, ona vám z ní ještě udělá diskardovací
specteru, tedy naprostý postrach všech kontrolů, který ale celkem
nepotěší ani agresivní hráče, kteří často nedokážou ublokovat vaše
(„neblokovatelné“) bytosti. Navíc je třeba si uvědomit, jak krásně se
Blackguard doplňuje s výrobnami tokenů, ať už i beztak kvalitními typu
Bitterblossom nebo dosud zapadlými (podívejte se na Marsh Flittera a
hned uvidíte, jak se ze špatné karty může stát celkem rozumná volba).
Pro Rogue/Prowl balíky tedy jasná volba, nicméně vyplatit by se mohla i
v modročerných faeriích – i tam totiž najdeme pár Roguů a zároveň
můžeme využít i jejího druhého potvorového typu...
Jednoduše parádní karta, která si své místo určitě najde.
Pack's Disdain
Hrajte
Nameless Inversion – oproti Pack's Disdainu ji využijete i ve chvílích,
kdy ji opravdu potřebujete. Pokud totiž máte na stole čtyři a více
potvor stejného typu, pravděpodobně stejně vyhráváte a ničení vaši
výhru pouze podtrhne.
Prickly Boggart
Jasný
základní kámen Prowl balíků, který vám proti většině balíků dovolí hrát
vaše kouzla hezky za dumpingovou cenu;-). Navíc by se mohl hodit i
goblinům jako vyvolávač Earwig Squadu. V jiných balících asi najdeme
lepší volby, ale to z tohohle Boggarta rozhodně nedělá špatnou kartu.
(Teď
se přiznám, že jsem chtěl pokračovat další kartou, ale pak mi přišlo,
že si Earwig Squad přeci jen zaslouží nějaký ten řádek navíc – tak jsem
si touhle závorkou rozhodl trochu zapodvádět:-D.)
Pulling Teeth
U
Noggin Whacku jsem naznačil, že diskardem dvou karet za dvě many
rozhodně neopovrhneme a Pulling Teeth nám ho občas dokáže dát – ale
bohužel opravdu jen občas, neboť clash nepatří mezi zrovna spolehlivé
mechaniky. Trhání zubů se tedy i nadále budeme muset bát jenom u zubaře
a u Magicu nás jen tak strašit nebude.
Revive the Fallen
Prakticky
ten samý problém – na clash se jednoduše nedá spolehnout, a tak obvykle
dostáváme pouze zbytečně drahý Raise Dead. A ten rozhodně nemáme
zapotřebí.
Scarblade Elite
2/2
za dvě neurazí, a tak se zvědavě zadíváme na jeho schopnost – ta mě
osobně přijde natolik silná, že jsem si rovnou vyhledal všechny
Assassiny na Standardu. Není jich zase tolik, ale přeci jenom mezi nimi
dokážeme najít „sympatická“ jména (Royal Assassin, Garza's Assassin,
Nekrataal, Big Game Hunter), která by možná mohla dát vzniknout celkem
solidnímu balíku. Ten by se ale bohužel možná až příliš zaměřoval na
vypořádání s jinými potvorovými balíky a tak trochu by mu unikal souboj
s kontrolem. Proto bych Scarblada viděl spíš jako doplnění nějakého
balíku s osmi a více changelingy (přičemž čtyři může představovat
Nameless Inversion a čtyři další doplní jiná barva).
Squeaking Pie Grubfellows
3/2
se za čtyři many opravdu nevyplatí a i když by se diskard zdarma jistě
hodil, tak ho stejně nedostaneme ve více než polovině případů. Celkově
mi tak tihle šamani přijdou jako výrazně nehratelní – ostatně jako
drtivá většina čtyřmanových potvor, které dokáže sestřelit Shock...
Stenchskipper
Na
první pohled celkem solidní kousek, který může goblinům poskytnout
velmi silného bijce za opravdu směšně malé množství many. Už na druhý
pohled ale všechno trochu skřípe: Sám Stenchskipper není goblin, čímž
se trochu připravuje o zajímavé bonusy, navíc se vám i v na tokeny
celkem bohatých goblinech může stát, že budete mít ve hře jen poměrně
málo potvůrek, které vám soupeř po vyložení Stenchskippera dokáže
rychle poklidit a vy tak proinvestujete čtyři many a kartu prakticky za
nic. Navíc se vyloženě děsím situace, kdy si Stenchskippera líznu s
prázdným stolem. Nebo naopak situace, kdy ho vyložím mezi armádu
goblinů a soupeř zahraje Pyroclasmu nebo Sulfurous Blast. Osobně bych
tedy i v Goblinech vsadil na jiné kusy, ale pokud chcete, nedejte se
mnou odradit a Stenchskippera vyzkoušejte.
Stinkdrinker Bandit
Celkem
zajímavá možnost pro Prowl balíky: představte si, že si v prvním kole
dáte Prickly Boggarta, v druhém Banditu a ve třetím Earwig Squad. Pokud
budete zároveň neustále útočit a soupeř nemá čím blokovat, tak ho ve
čtvrtém kole jednoduše zabijete! Na druhou stranu je třeba říci, že
proti jiným potvorovým balíkům se Bandita vyplatí asi jedině v případě,
že hrajete opravdu velké množství letců nebo mršek s fearem – a i potom
s ním možná nebudete až tak moc útočit. Proto bych jej asi hrál jedině
v případě kontrolnějšího prostředí nebo se zmíněným velkým množstvím
„neblokovatelných“ roguů po boku.
Violet Pall
SHRIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEKMAAAAAAAAAAW!!!!
Ehm,
pardon za přílišné emoce, ale tady jsem si je jednoduše nedokázal
odpustit – jedinou výhodu Pallu proti této potvoře totiž představuje
jeho instantnost (a za určitých okolností i typ Faerie, ale to je díky
Faerie's Trickery opravdu hodně sporné...) a schopnost zničit Phyrexian
Ironfoota, všechny ostatní trumfy jsou na straně černého elementála –
silnější bytost zdarma, možnost zahrání za levný evoke i možné
reanimační triky. Hrajte proto Shriekmawa a Pallem se raději moc
nezabývejte;-).
Warren Weirding
Zajímavá
gobliní variace na všemožné edikty, která má ovšem poměrně důležitý
zápor – pokud se na druhé straně stolu nachází nějaký goblin nebo
changeling (a že obojího není až tak málo), tak soupeři možná i trochu
pomůžete. Na druhou stranu Weirding můžeme ukázat do Auntie's Hovelu
nebo si ho vracet Wortou a navíc by se možná dal drsně využít i k
rozdělení našich vlastních goblinů. Obecně bych ale raději hrál Cruel
Edict, který soupeři zbytečně neposkytuje určitou výhodu (pokud si teď
říkáte, že to by se stejně až tak často nestalo, tak si počkejte na
další tři články, v nichž si vždy představíme minimálně jednoho velmi
schopného changelinga – a že si takový Mutavault můžou zahrát prakticky
všechny balíky, o tom snad není pochyb...).
Weed-Pruner Poplar
Pravidelné
zabíjení malých mršek rozhodně přijde vhod, ale pokud ho dostaneme jako
jediný bonus na pětimanové 3/3ce, jednoduše si necháme zajít chuť.
Kdyby šlo aspoň o 5/5ku, tak bych se asi zamyslel, ale takhle opravdu
dávám ruce pryč.
Weirding Shaman
2/1
za dvě se mezi gobliny rozhodně nemusí stydět, ale přeci jen bude muset
něco přidat – a tím něčím je celkem zajímavá rozdvojovací schopnost,
kdy prostě napoprvé obětujete jednoho ze svých goblinů a čtyři many a
pak už jen každé kolo přidáváte jednu 1/1ku. Ta ovšem také stojí čtyři
many, a tak si skoro myslím, že zrovna tohle goblinům moc nesedne – vše
se totiž uplatní až v pozdější hře a to ještě poměrně pomalu. Osobně
bych tedy tohoto Šamana viděl pouze jako průměrnou kartu.
Tak
a jsme opět na konci. Ale ještě neodcházejte, neboť byste přišli o
závěrečný ceremoniál spojený s vyhlášením pětice nejlepších:
Top 5 černá:
Bitterblossom
Earwig Squad
Frogtosser Banneret
Prickly Boggart
Oona's Blackguard
Možná
se ptáte, kde je Mind Shatter. A já vám odpovím, že jsem se ho
jednoduše rozhodl zařadit až těsně za výběr nejlepších karet –
samozřejmě jde o dobrou kartu, ale prostě se mi nechce podporovat
oslavné výkřiky typu „Oni nám reprintli Mind Twist!“ (a zároveň se fakt
těším, až mi někdo v komentářích vynadá za ocenění Prickly Boggarta
namísto Mind Shatteru:-)). Mezi další dobré karty jistě patří i Morsel
Theft a Noggin Whack, které přispějí k velkému zájmu o prowl i k jeho
možnému úspěchu – ten bych mu určitě přál, protože snad poprvé od
Affinity se ukazuje mechanika, která by mohla dát vzniknout
samostatnému balíku (OK, Dredge také nebyl špatný;-)). A i když prowl
velice pravděpodobně nedosáhne úspěšnosti Affinity, mohl by se celkem
solidně prosadit – a to především v čistě černé verzi...
Příště se samozřejmě podíváme na červenou;-).