Green
Ambassador Oak
V
zelené jsme si na čtyřech manách za poslední léta zvykli na poměrně
vysoký standard (tedy alespoň 4/4 s bonusem nebo 5/5 s nějakým tím
postihem), a tak nás 3/3ka moc neoslní ani v případě, že si do hry
přinese malého elfího kamaráda. Jedinou Ambassadorovu možnost bych tak
viděl v jeho spojení s různými kartami podporujícími Warriory – ale i
pak se určitě více vyplatí jedna kolosální karta z dnešního článku;-).
Bosk Banneret
Snad
jako první z celé „praporové“ série se tenhle Banneret soustředí na typ
potvor, který manovými slevami rozhodně nepohrdne, tedy treefolky
(šamany zde tak trochu opomenu – sice jim Bosk celkem pomůže, ale řekl
bych, že treefolci ho přeci jen využijí lépe) – takový Dauntless
Dourbark ve třetím nebo Timber Protector ve čtvrtém se totiž více než
hodí... Navíc i většina ostatních treefolků nabízenou slevou určitě
nepohrdne, tedy až na Harbingera a Dorana – právě ten ale Boskovi
pomůže od jeho hlavní nevýhody, tedy od pouhé jedničky dopředu, kterou
velmi jednoduše změní na trojku;-). Proto by se Banneret mohl prosadit
jak v celozelených Treefolcích, tak v jejich balíku s Doranem.
Bramblewood Paragon
Velmi
povedený distributor posilovacích counterů – warrioři totiž patří k
velmi hratelným typům potvor a když je dokážete lehce zvětšovat a ještě
jim přidáte trample, tak vám rozhodně nebude vadit, že hrajete v zelené
jinak dost slabou 2/2 za dvě. Vždyť si ho představte třeba v elfech – z
už tak dost dobrých Wren's Runů (tedy Vanquishera i Packmastera) se
najednou stanou naprosto brutální 4/4, resp. 6/6 tramplující řezníci a
takový Imperious Perfect nejenže trochu povyroste, on vám každé kolo
bude dávat rovnou 3/3 tramplery... A to jsem zůstal jenom v elfech,
uvažovat se dá i o využití s jinými warriory (některými treefolky,
případně s celou zásobou červených – třeba Countryside Crusherem;-)).
Velmi pěkná neobvyklá karta.
Chameleon Colossus
4/4
za čtyři many v zelené považujeme za solidní základ, ale asi přeci
jenom budeme chtít něco navíc – a Chameleon Colossus nám to poskytuje v
míře vrchovaté: Protekce na černou ho ochrání před velkou částí ničení
v čele s velmi často používaným Shriekmawem a navíc se díky ní vyhne
boji s černými blokery, případně se bezpečně vypořádá s kdejakým temným
útočníkem. Pokud s ním naopak zaútočíme my, určitě nepohrdneme možností
jej pořádně napumpovat – samozřejmě pouze v případě, že nám ho zrovna
neblokuje nějaký malý goblin nebo kithkin. Do prázdné obrany se ale za
osmičku (a v hodně pokročilé hře i za šestnáctku:-)) projedeme opravdu
rádi – sice nás to bude stát poměrně velké množství many, ale zde je
třeba si uvědomit, že i bez jejího zaplacení dáme soupeři nebo jeho
potvorám celkem slušnou pecku. Jako poslední zmíním changeling s tím,
že právě tuto schopnost v leckterých balíčcích využijete víc, než byste
sami čekali – třeba v takových elfech díky ní využije nejen bonusy
Imperious Perfecta nebo Elvish Championa (pokud jej v elfech budeme
hrát), ale především Bramblewood Paragona, který mu kromě +1/+1 žetonu
poskytne i často klíčový trample! Ale u elfů to rozhodně nekončí –
tohohle bijce dokáže využít snad jakýkoli agresivnější balík hrající
zelenou, protože kromě elfího válečníka je tohle i treefolk šaman nebo
farie rogue:-). Na druhou stranu ho jako jednu z nejlepších karet sady
nebude zrovna jednoduché sehnat, ale tak už to holt bývá...
Cream of the Crop
Možnost
výběru nejlepší karty z vrchu knihovny se neodmítá, ale zde si musíme
dát opravdu velký pozor na předčasné závěry: Cream of the Crop totiž
dost závisí na dalších zahraných kartách (bez potvor je úplně k ničemu
a s prťavými mrškami vlastně taky) a především vám poskytuje karetní
kvalitu na úkor kvantity – a to já osobně moc nemusím. Na druhou stranu
se celkem pěkně doplňuje s kinshipem (a že si dnes představíme
minimálně dva opravdu parádní...) a clashem, takže by se pro ni asi
místečko najít mohlo... nebo možná v nějakém Big Mana balíku. Na velký
úspěch bych to ale tak jako tak neviděl:-(.
Deglamer
Mohlo
by se zdát, že prakticky neexistuje důvod, proč raději nehrát
Naturalize, ale já vám ukážu hned dva „protipříklady“: Epochrasite a
Stuffy Doll. Obou se obvykle chcete zbavit a s oběma má Naturalize
poměrně velký problém, který Deglamer celkem šikovně obchází. Na druhou
stranu soupeři umožní opětovné líznutí dané
karty, ale s tím už nic nezmůžeme. Pokud tedy potřebujete především
odpověď na jednu z uvedených karet, můžete o Deglameru uvažovat...
Jinak bych doporučil jiné ničení.
Earthbrawn
Zahrajeme
dvoumanovou myšku (přezdívka pro Giant Growth;-)) nebo raději malé, ale
trvalé posílení? Já osobně dám přednost třetí možnosti a Earthbrawna
jednoduše nebudu hrát – obě stránky této karty totiž patří mezi slabší
triky a jejich spojení celé kartě zase tolik nepřidá...
Elvish Warrior
Á,
starý známý... Ovšem je třeba říci, že na rozdíl od dob Onslaughtu se
na něj dneska jen tak nedostane – na dvou manách totiž elfům vládne
Wren's Run Vanquisher, na kterého obyčejná 2/3ka jednoduše nemá. Navíc
jenom v dnešním článku najdeme dva další parádní elfy za stejnou (nebo
dokonce o bezbarvost lepší) cenu. Na Elvish Warriora tak moc místa
opravdu nezbývá.
Everbark Shaman
I
kdybychom chtěli využívat pětimanovou potvoru k vyndávání lesů z
knihovny do hry místo pořádného útočení, měli bychom s Everbarkem menší
problém – ne vždy totiž máme v hrobě dostatek treefolků, a tak by možná
jeho aktivace nemusela být až tak snadná. Navíc si myslím, že se nám
mnohem více vyplatí nějaká zajímavější bytost – v treefolcích třeba
Timber Protector...
Fertilid
2/2
za tři nijak zvlášť nezaujme, a tak nás budou zajímat především jeho
schopnosti - ty nám poskytnou hned dvě základní země, což ve spojení s
2/2 (resp. 1/1) bytostí nevypadá až tak špatně, ale díky velmi nízké
rychlosti ani nijak skvěle. Osobně bych si tedy zahrál spíš nějakou
rychlejší a méně komplikovanou akceleraci...
Game-Trail Changeling
Porovnejte
s Changeling Colossem – tomu sice chybí trample, ale jinak Game-Traila
válcuje naprosto ve všech ohledech. Tedy bohužel i v oblasti ceny, ale
tak už to bohužel bývá. I v levném balíku ale určitě najdeme lepší
alternativy než 4/4ku za pět s pouhým tramplem a changelingem...
Gilt-Leaf Archdruid
Pro
mě jedna z nejzábavnějších karet Morningtidu: Samozřejmě chápu, že díky
opravdu velké zranitelnosti (zabije ho prakticky cokoli až na nějaké
Shocky a Tarfiry) se na něm založený balík asi nestane hvězdou
turnajové scény, ale zase mi přijde jako potenciálně velmi zábavný –
zaplníte ho všemožnými Llanowar Elfy, Boreal Druidy, Heritage Druidy
(za chvíli si je ukážeme;-)) a Elvish Harbingery, přidáte Archdruida,
pár dalších karet (třeba Harmonize, další druidy a pár kvalitních elfů
na hledání Harbingerem) a hned se vám může povést třeba následující
kousek: 1. kolo Llanowar, 2. Harbinger (hledá Archdruida), ve třetím
Archdruid. No a ve čtvrtém už jenom čtyři další druidi a soupeřovy země
(a tedy většinou i celá hra...) jsou vaše. To je samozřejmě dost
utopický scénář (zejména ti čtyři jednomanoví druidi se ve čtvrtém na
ruce ani s Archdruidovým prolízáváním jen tak nesejdou), který se navíc
soupeři velice pravděpodobně podaří narušit, ale i tak mě Archdruid
vyloženě láká ke stavbě nějakého čistě zábavného decku – ostatně
nemusíte nutně hrát jen na zabavení soupeřových zemí, někdy se vyplatí
chvíli počkat a ještě po Archdruidovi přidat dva další druidíky a hezky
se prolízat. Navíc na Extendedu čeká kombíčko s Intruder Alarmem, které
v kombinaci s Archduidy a pár manu dávajícími elfy na stole dokáže
dostat do hry skoro celou vaši knihovnu a vygenerovat přitom opravdu
velké množství many i počet zahraných kouzel na storm. Ale jak říkám –
Archdruid je nechutně zranitelný, a tak půjde spíše o balíky pro
legraci než o nějaké stroje na výhru.
Greatbow Doyen
A
když už jsme u těch menšinových lordů, rovnou se podíváme i na pána
všech lukostřelců, Greatbow Doyena – tomu bohužel k úspěchu chybí nejen
dostatek opravdu kvalitních archerů (vybral bych si jen Thornwealdy,
Jagged-Scary a samozřejmě nějaké ty changelingy;-)), ale také o něco
nižší cena – na pěti manách sice není vyloženě drahý, ale v agresivním
balíku bychom ho přeci jen chtěli pokládat dříve... Škoda, jeho
schopnosti by určitě nebyli k zahození, zejména proti jinému
potvorovému balíku.
Heritage Druid
Pokud
svůj elfí balíček chcete založit na výrobě co největšího počtu elfích
tokenů, mohl by se vám tenhle druid celkem hodit, protože by každí tři
noví elfové mohli manově podpořit vyložení dalších kamarádů. Ve většině
balíků se vám ale mnohem více hodí Llanowaři nebo Borealové, takže asi
zůstaňte spíš u nich;-). Ale třeba následující kousek se s tímhle
Druidem zahraje opravdu za hubičku (Druid totiž může kohokoli tapnout i
přes vyvolávací únavu;-)).
Hunting Triad
Kvalita
této karty bohužel dost závisí na aktuální situaci na stole – s
Bramblewood Paragonem, Imperious Perfectem nebo Elvish Championem nám
totiž dá hned tři 2/2ky, kterými soupeři způsobíme nemalé potíže.
Stejně tak z nich může těžit Jagged-Scar Archer nebo předchozí Heritage
Druid i další karty využívající vysoké počty našich elfů... Ale bohužel
si musíme uvědomit i malý nešvar této karty, kterým je velmi nepříjemný
fakt, že bez nějaké té další podpory jde jen o trojku dopředu za čtyři
many. I proto bych využití téhle Triády viděl maximálně na nějaký balík
zaměřený na výrobu armád elfů, kterému ale já osobně určitě nedám
přednost před Evish Warriors balíkem.
Leaf-Crowned Elder
Sesílání
kouzel zcela zdarma, tedy nejen bez nutnosti placení many, ale také bez
ztráty karty, se řadí mezi opravdu silné schopnosti, kterým se rádi
podíváme na zoubek – ano, zde k nim potřebujeme splnit podmínky
kinshipu, což zejména ve spojení s ne až tak levnými treefolky moc
nepotěší, ale zaprvé můžeme přidat i šamany a zadruhé nám nikdo nebrání
využít společně s Elderem Harbingera nebo Lilianu a umístit tak na
vršek knihovny nějakého skutečného pašíka. I tak se ale nebudeme moci
spolehnout na stoprocentní úspěšnost tohoto šamana, což je ale jedině
dobře – jinak by šlo o naprosto brutální kartu. Takhle ve spojení s 3/5
čísly na čtyřech manách dostáváme parádní základ pro pěkný balíček,
který se Elderovi v lecčems přizpůsobí, nebo naopak doplnění i bez něj
funkčních decků (ono hrát Dourbarky, Dorany a Timber Protectory zadarmo
nezní vůbec špatně... Zejména Doran hezky vyžene Elderova čísla na
parádních 5/5;-)). Velmi pěkná karta, na jejíž budoucí působení jsem
osobně velmi zvědavý.
Luminescent Rain
V
potvorových balících obvykle o přidávání životů moc nestojíme, v
nepotvorových si tímto deštěm životy nepřidáme. Chceme tedy Rain hrát?
Ne!
Lys Alana Bowmaster
2/2ka
za tři se i s Reachem může jít vycpat, ale i tak by se pro Bowmastera
mohlo najít teplé místečko, a to konkrétně v sideboardu jako elfí zbraň
proti Faeriím – pokud by tedy tyto mršky začali opravdu řádit, můžeme
si na Bowmastera vzpomenout...
Orchard Warden
Šestimanové
potvory musí vyhrávat hry, což 4/6ka asi jen tak nedokáže – přidáváním
životů podmíněným vykládáním dalších potvor totiž soupeře nezabijete (i
když dost možná odvrátíte smrt vlastní...). Možná by se o něm dalo
uvažovat v jednom kusu s Treefolk Harbingerem a Leaf-Crowned Elderem,
ale to mi přijde poněkud kostrbaté – pojďme proto raději dál.
Reach of Branches
Že
by další karta hratelná v jedné kopii na hledání Harbingerem? Možná
ano, možná ne: 2/5ka za pět se nám rozhodně nelíbí (ano, s Doranem
parádně povyroste, ale s Doranem jde všechno líp;-)), a tak musíme
pohlédnout spíš na její opakovanou hodnotu – s každým zahraným lesem si
totiž můžete dopřát i dalšího treefolka a získat tak solidní karetní
výhodu. To samozřejmě využijete především v pozdější hře, zatímco v
počátečních kolech vám Reach bude spíše překážet na ruce – samozřejmě s
výjimkou souboje s nevýběrovým diskardem, do něhož se tahle karta
zahazuje opravdu bezproblémově;-). Kvůli její pomalosti bych to ale
skutečně na víc než jeden Harbingerovaný kousek neviděl...
Recross the Paths
A
máme tu další kouzlo přenášející země z naší knihovny přímo do hry –
sice si danou zemi nebudeme moct vybrat, ale zase nemusí být nutně
základní a navíc si tento proces můžeme v případě vyhraného clashe
zopakovat. Ale clash je mrška vrtkavá a hlavně: Recross stojí o manu
víc, než jsme za podobný efekt ochotni platit, a tak se zařazení do
našich balíků asi jen tak nedočká. Možná v nějakém clash balíku, kde
vám postupně odebírá clash prohrávající země z knihovny, ale zde zase
bude problém v tom, že clash balíky nepatří mezi favority herní scény...
Reins of the Vinesteed
Za
čtyři many rozhodně chceme vyšší bonus než pouhý +2/+2, a tak je dobře,
že nám Wizardi přidali určitou zbraň proti ztrátě dvou karet za jedno
soupeřovo ničení – Reins se totiž v takovém případě přesunou na jinou
potvoru stejného typu. I to vám ale moc nepomůže proti hromadnému
ničení nebo instantnímu podstřelení vaší potvory v okamžiku hraní
Reins. I proto bych dal v zelené přednost rovnou nějaké pořádné
čtyřmanové bestii, která i bez očarování roznese soupeře na kopytech...
Rhys the Exiled
V
zelené si na třech manách určitě dokážeme představit i lepší kusy než
3/2, nicméně u nich obvykle nedostaneme tak zajímavé bonusy jako u
Rhyse – životy navíc při každém útoku asi nejvíce oceníme v souboji s
jiným agresivním balíkem, kdy díky nim můžeme získat poměrně solidní
výhodu. Právě agresivní balíky se ale Rhyse dokážou zbavit přinejhorším
během jeho prvního boje, a tak jistě využijeme i jeho druhou schopnost,
která nám za jednu černou a nějaký ten elfí token našeho legendárního
vyhnance zregeneruje. Naproti všem těmto kladům stojí fakt, že proti
kontrolům stále jde jen o trojku dopředu za tři many, což rozhodně
nezní špatně, ale ani nijak výrazně dobře – zejména ve srovnání s WR
Vanquisherem tu Rhys značně pokulhává. Navíc se musí vypořádat s celkem
drsnou konkurencí dalších třímanových elfů v podobě Imperious Perfecta
a Elvish Championa... A já osobně bych dal přednost spíše těmto kusům
než útočné 3/2 variaci na Welwishera. No, možná jeden kousek v elfích
Warriorech...
Scapeshift
Najednou
začínám chápat, proč nám Wizardi ze Standardu stáhli UrzaTron – se
Scapeshiftem byste jej totiž skompletovali nejpozději v pátém kole a
vesele si zahráli třeba desetimanovou mrchu. Tento balík ale budeme
muset nechat Extended polím a raději se podíváme, s čím by se mohl
Scapeshift spolčit na Standardu – i zde totiž vidím hned několik
možností: Asi nejméně komplikovanou je stabilizace prakticky libovolné
barvy many (do hry totiž tímto způsobem můžete vyndat třeba kousačky),
trochu složitější bude vyložení tří nebo čtyř Flagstones of Trokair,
jímž ještě vylepšíte pěknou vlastnost Scapeshiftu, tedy pročištění
knihovny od „zbytečných“ zemí. Pak samozřejmě můžeme vyndat do hry co
nejvíc ožívajících zemí, které nám následně poskytnou opravdu solidní
útočný arzenál (třeba takové čtyři Treeropky se soupeři rozhodně líbit
nebudou, navíc se dají doplnit i levnějšími Mutavaulty...), ale ani tím
asi nepřekonáme naprosto brutální souhru Scapeshiftu s Countryside
Crusherem z minulého článku, kdy zahráním Crushera ve třetím a
Scapeshiftu ve čtvrtém získáte rovnou 7/7ku nebo dokonce 8/8ku a rovnou
si zaútočíte (naprosto extrémní případ by byl s vyndáním čtyř
Flagstonů, které by vám dalo rovnou 11/11ku nebo 12/12ku, ale je třeba
říci, že soupisku zemí daného balíku bych opravdu sestavovat
nechtěl...). Dále tu samozřejmě máme možnost vyndávání specialit typu
Mouth of Ronom, Scrying Sheets, Desert, Urborg,... I kvůli nim se dá
Scapeshift považovat za povedenou kartu, která má prakticky jedinou
chybu – za kvalitu zemí totiž zaplatíte nejen čtyři many, ale také
jednu kartu, která se vám asi jen tak nevrátí. Navíc v některých mnou
uvedených případech (zejména u Crushera) musíte mít také trochu štěstí,
aby vám požadované karty správně přišli...
Unstoppable Ash
Musím
přiznat, že od championa treefolků jsem čekal větší čísla než pouhá
5/5, ale i přesto nejsem vyloženě zklamaný – k solidnímu základu se
totiž přidává často dost klíčový trample a pěkná schopnost zachraňující
(všechny) vaše potvory od zbytečné smrti v soubojích. Navíc se zde
přímo nabízí kombinace s Doranem, s nímž ve hře se Ash mění ve víceméně
neblokovatelnou potvoru (protože o 10/10 tramplera soupeř rozhodně
nestojí) a vaše ostatní bytosti si také hezky polepší. Na druhou stranu
je tu jasná nevýhoda všech championů, kterou u treefolků ještě zvýrazní
ne zrovna početná skupina levných potvor – nicméně je fakt, že
Harbinger, Bosk Banneret a někdy i Battlewand Oak svou práci jistě rádi
odvedou. A u Warriorů bych se o cíle pro Ashův champion už vůbec nebál.
I tak tu ale máme poměrně slušný problém: Kvalitních treefolků i
Warriorů máme poměrně slušnou zásobu, ať už jde o Dauntless Dourbarka,
Chameleon Colossa, Leaf-Crowned Eldera nebo jiné borce, a tak to Ash
bude mít celkem těžké. V treefolcích s Doranem bych ho ale minimálně
vyzkoušel, protože jejich kombinace působí opravdu mocně;-).
Walker of the Grove
4/4ce
za pět se jednoduše vysmějeme a na osmimanovou 7/7ku ani nebudeme
plýtvat bránicemi – ano, po smrti nám dá i onu 4/4ku, ale tím nám
rozhodně nevykompenzuje fakt, že jsme za ní zaplatili osm man a ona nám
nevyhrála hru...
Winnower Patrol
3/2ka
za tři, která se v elfech nebo Warriorech zhruba v polovině kol o
trošku nafoukne? To nezní vůbec špatně, ale bohužel ani natolik dobře,
abychom si místo něj nezahráli Imperious Perfecta nebo jednoho z
minulých červených warriorů (Countryside Crusher, Taurean Mauler;-)),
případně v treefolcích Battlewand Oaka. Celkem solidní válečník tak
skončí zadupán do země silou lepší konkurence.
Wolf-Skull Shaman
Zato
tenhle kinshiper podle mě elfům (a samozřejmě také případným shamanům)
rozhodně stojí za hřích: V některých balících si s ním vyložíte 2/2ku
zdarma v každém druhém kole, což rozhodně nepředstavuje nijak slabý
efekt, zejména když k němu přidáte Wren's Run Packmastera, který všem
těmto vlčím tokenům poskytne vražedný (doslova) deathtouch. Jedinou
chybu Wolf-Skulla bych tak viděl v jeho šamanství, protože jako
warriora bychom ho asi hráli ještě raději – přeci jenom se dnešní
elfové asi přikloní právě k cestě válečníka než k nějakým bylinkám a
rituálům. I tak by se nám pravidelný přísun 2/2ek mohl opravdu hodit a
vůbec bych se nedivil, kdyby si našel cestu i mezi válečníky;-). A jen
tak mimochodem, mohl by to být právě Wolf-Skull, kdo položí základní
kámen šamanského balíku (protože s dnešními posilami a jmény typu Troll
Ascetic, Doran nebo Masked Admirers by to přeci jenom nemuselo
dopadnout až tak špatně...).
Vlčí
vytí se tedy pomalu blíží a my bychom raději měli končit, protože jinak
se sem přiřítí šaman i se svou smečkou. Takže se rychle podívejme na...
Top 5 zelených
Bramblewood Paragon
Chameleon Colossus
Leaf-Crowned Elder
Scapeshift
Wolf-Skull Shaman
Mezi
zelenými kartami se ale najde ještě další pětice solidně hratelných
kousků a navíc je tu i nějaký ten opravdu zábavný kousek (Archdruid) –
i proto můžu bez obav říci, že jsme se v zelené na rozdíl od červené
dočkali kvantity kvality:-).
A teď už se rychle schovejme nebo alespoň zapalme ohně, protože: Vlci se blíží...