Jdi na obsah Jdi na menu
 


.

 Green



Ambassador Oak



V zelené jsme si na čtyřech manách za poslední léta zvykli na poměrně vysoký standard (tedy alespoň 4/4 s bonusem nebo 5/5 s nějakým tím postihem), a tak nás 3/3ka moc neoslní ani v případě, že si do hry přinese malého elfího kamaráda. Jedinou Ambassadorovu možnost bych tak viděl v jeho spojení s různými kartami podporujícími Warriory – ale i pak se určitě více vyplatí jedna kolosální karta z dnešního článku;-).

Bosk Banneret



Snad jako první z celé „praporové“ série se tenhle Banneret soustředí na typ potvor, který manovými slevami rozhodně nepohrdne, tedy treefolky (šamany zde tak trochu opomenu – sice jim Bosk celkem pomůže, ale řekl bych, že treefolci ho přeci jen využijí lépe) – takový Dauntless Dourbark ve třetím nebo Timber Protector ve čtvrtém se totiž více než hodí... Navíc i většina ostatních treefolků nabízenou slevou určitě nepohrdne, tedy až na Harbingera a Dorana – právě ten ale Boskovi pomůže od jeho hlavní nevýhody, tedy od pouhé jedničky dopředu, kterou velmi jednoduše změní na trojku;-). Proto by se Banneret mohl prosadit jak v celozelených Treefolcích, tak v jejich balíku s Doranem.

Bramblewood Paragon



Velmi povedený distributor posilovacích counterů – warrioři totiž patří k velmi hratelným typům potvor a když je dokážete lehce zvětšovat a ještě jim přidáte trample, tak vám rozhodně nebude vadit, že hrajete v zelené jinak dost slabou 2/2 za dvě. Vždyť si ho představte třeba v elfech – z už tak dost dobrých Wren's Runů (tedy Vanquishera i Packmastera) se najednou stanou naprosto brutální 4/4, resp. 6/6 tramplující řezníci a takový Imperious Perfect nejenže trochu povyroste, on vám každé kolo bude dávat rovnou 3/3 tramplery... A to jsem zůstal jenom v elfech, uvažovat se dá i o využití s jinými warriory (některými treefolky, případně s celou zásobou červených – třeba Countryside Crusherem;-)). Velmi pěkná neobvyklá karta.

Chameleon Colossus



4/4 za čtyři many v zelené považujeme za solidní základ, ale asi přeci jenom budeme chtít něco navíc – a Chameleon Colossus nám to poskytuje v míře vrchovaté: Protekce na černou ho ochrání před velkou částí ničení v čele s velmi často používaným Shriekmawem a navíc se díky ní vyhne boji s černými blokery, případně se bezpečně vypořádá s kdejakým temným útočníkem. Pokud s ním naopak zaútočíme my, určitě nepohrdneme možností jej pořádně napumpovat – samozřejmě pouze v případě, že nám ho zrovna neblokuje nějaký malý goblin nebo kithkin. Do prázdné obrany se ale za osmičku (a v hodně pokročilé hře i za šestnáctku:-)) projedeme opravdu rádi – sice nás to bude stát poměrně velké množství many, ale zde je třeba si uvědomit, že i bez jejího zaplacení dáme soupeři nebo jeho potvorám celkem slušnou pecku. Jako poslední zmíním changeling s tím, že právě tuto schopnost v leckterých balíčcích využijete víc, než byste sami čekali – třeba v takových elfech díky ní využije nejen bonusy Imperious Perfecta nebo Elvish Championa (pokud jej v elfech budeme hrát), ale především Bramblewood Paragona, který mu kromě +1/+1 žetonu poskytne i často klíčový trample! Ale u elfů to rozhodně nekončí – tohohle bijce dokáže využít snad jakýkoli agresivnější balík hrající zelenou, protože kromě elfího válečníka je tohle i treefolk šaman nebo farie rogue:-). Na druhou stranu ho jako jednu z nejlepších karet sady nebude zrovna jednoduché sehnat, ale tak už to holt bývá...

Cream of the Crop



Možnost výběru nejlepší karty z vrchu knihovny se neodmítá, ale zde si musíme dát opravdu velký pozor na předčasné závěry: Cream of the Crop totiž dost závisí na dalších zahraných kartách (bez potvor je úplně k ničemu a s prťavými mrškami vlastně taky) a především vám poskytuje karetní kvalitu na úkor kvantity – a to já osobně moc nemusím. Na druhou stranu se celkem pěkně doplňuje s kinshipem (a že si dnes představíme minimálně dva opravdu parádní...) a clashem, takže by se pro ni asi místečko najít mohlo... nebo možná v nějakém Big Mana balíku. Na velký úspěch bych to ale tak jako tak neviděl:-(.

Deglamer



Mohlo by se zdát, že prakticky neexistuje důvod, proč raději nehrát Naturalize, ale já vám ukážu hned dva „protipříklady“: Epochrasite a Stuffy Doll. Obou se obvykle chcete zbavit a s oběma má Naturalize poměrně velký problém, který Deglamer celkem šikovně obchází. Na druhou stranu soupeři umožní opětovné líznutí dané karty, ale s tím už nic nezmůžeme. Pokud tedy potřebujete především odpověď na jednu z uvedených karet, můžete o Deglameru uvažovat... Jinak bych doporučil jiné ničení.

Earthbrawn



Zahrajeme dvoumanovou myšku (přezdívka pro Giant Growth;-)) nebo raději malé, ale trvalé posílení? Já osobně dám přednost třetí možnosti a Earthbrawna jednoduše nebudu hrát – obě stránky této karty totiž patří mezi slabší triky a jejich spojení celé kartě zase tolik nepřidá...

Elvish Warrior



Á, starý známý... Ovšem je třeba říci, že na rozdíl od dob Onslaughtu se na něj dneska jen tak nedostane – na dvou manách totiž elfům vládne Wren's Run Vanquisher, na kterého obyčejná 2/3ka jednoduše nemá. Navíc jenom v dnešním článku najdeme dva další parádní elfy za stejnou (nebo dokonce o bezbarvost lepší) cenu. Na Elvish Warriora tak moc místa opravdu nezbývá.

Everbark Shaman



I kdybychom chtěli využívat pětimanovou potvoru k vyndávání lesů z knihovny do hry místo pořádného útočení, měli bychom s Everbarkem menší problém – ne vždy totiž máme v hrobě dostatek treefolků, a tak by možná jeho aktivace nemusela být až tak snadná. Navíc si myslím, že se nám mnohem více vyplatí nějaká zajímavější bytost – v treefolcích třeba Timber Protector...

Fertilid



2/2 za tři nijak zvlášť nezaujme, a tak nás budou zajímat především jeho schopnosti - ty nám poskytnou hned dvě základní země, což ve spojení s 2/2 (resp. 1/1) bytostí nevypadá až tak špatně, ale díky velmi nízké rychlosti ani nijak skvěle. Osobně bych si tedy zahrál spíš nějakou rychlejší a méně komplikovanou akceleraci...

Game-Trail Changeling



Porovnejte s Changeling Colossem – tomu sice chybí trample, ale jinak Game-Traila válcuje naprosto ve všech ohledech. Tedy bohužel i v oblasti ceny, ale tak už to bohužel bývá. I v levném balíku ale určitě najdeme lepší alternativy než 4/4ku za pět s pouhým tramplem a changelingem...

Gilt-Leaf Archdruid



Pro mě jedna z nejzábavnějších karet Morningtidu: Samozřejmě chápu, že díky opravdu velké zranitelnosti (zabije ho prakticky cokoli až na nějaké Shocky a Tarfiry) se na něm založený balík asi nestane hvězdou turnajové scény, ale zase mi přijde jako potenciálně velmi zábavný – zaplníte ho všemožnými Llanowar Elfy, Boreal Druidy, Heritage Druidy (za chvíli si je ukážeme;-)) a Elvish Harbingery, přidáte Archdruida, pár dalších karet (třeba Harmonize, další druidy a pár kvalitních elfů na hledání Harbingerem) a hned se vám může povést třeba následující kousek: 1. kolo Llanowar, 2. Harbinger (hledá Archdruida), ve třetím Archdruid. No a ve čtvrtém už jenom čtyři další druidi a soupeřovy země (a tedy většinou i celá hra...) jsou vaše. To je samozřejmě dost utopický scénář (zejména ti čtyři jednomanoví druidi se ve čtvrtém na ruce ani s Archdruidovým prolízáváním jen tak nesejdou), který se navíc soupeři velice pravděpodobně podaří narušit, ale i tak mě Archdruid vyloženě láká ke stavbě nějakého čistě zábavného decku – ostatně nemusíte nutně hrát jen na zabavení soupeřových zemí, někdy se vyplatí chvíli počkat a ještě po Archdruidovi přidat dva další druidíky a hezky se prolízat. Navíc na Extendedu čeká kombíčko s Intruder Alarmem, které v kombinaci s Archduidy a pár manu dávajícími elfy na stole dokáže dostat do hry skoro celou vaši knihovnu a vygenerovat přitom opravdu velké množství many i počet zahraných kouzel na storm. Ale jak říkám – Archdruid je nechutně zranitelný, a tak půjde spíše o balíky pro legraci než o nějaké stroje na výhru.

Greatbow Doyen



A když už jsme u těch menšinových lordů, rovnou se podíváme i na pána všech lukostřelců, Greatbow Doyena – tomu bohužel k úspěchu chybí nejen dostatek opravdu kvalitních archerů (vybral bych si jen Thornwealdy, Jagged-Scary a samozřejmě nějaké ty changelingy;-)), ale také o něco nižší cena – na pěti manách sice není vyloženě drahý, ale v agresivním balíku bychom ho přeci jen chtěli pokládat dříve... Škoda, jeho schopnosti by určitě nebyli k zahození, zejména proti jinému potvorovému balíku.

Heritage Druid



Pokud svůj elfí balíček chcete založit na výrobě co největšího počtu elfích tokenů, mohl by se vám tenhle druid celkem hodit, protože by každí tři noví elfové mohli manově podpořit vyložení dalších kamarádů. Ve většině balíků se vám ale mnohem více hodí Llanowaři nebo Borealové, takže asi zůstaňte spíš u nich;-). Ale třeba následující kousek se s tímhle Druidem zahraje opravdu za hubičku (Druid totiž může kohokoli tapnout i přes vyvolávací únavu;-)).

Hunting Triad



Kvalita této karty bohužel dost závisí na aktuální situaci na stole – s Bramblewood Paragonem, Imperious Perfectem nebo Elvish Championem nám totiž dá hned tři 2/2ky, kterými soupeři způsobíme nemalé potíže. Stejně tak z nich může těžit Jagged-Scar Archer nebo předchozí Heritage Druid i další karty využívající vysoké počty našich elfů... Ale bohužel si musíme uvědomit i malý nešvar této karty, kterým je velmi nepříjemný fakt, že bez nějaké té další podpory jde jen o trojku dopředu za čtyři many. I proto bych využití téhle Triády viděl maximálně na nějaký balík zaměřený na výrobu armád elfů, kterému ale já osobně určitě nedám přednost před Evish Warriors balíkem.

Leaf-Crowned Elder



Sesílání kouzel zcela zdarma, tedy nejen bez nutnosti placení many, ale také bez ztráty karty, se řadí mezi opravdu silné schopnosti, kterým se rádi podíváme na zoubek – ano, zde k nim potřebujeme splnit podmínky kinshipu, což zejména ve spojení s ne až tak levnými treefolky moc nepotěší, ale zaprvé můžeme přidat i šamany a zadruhé nám nikdo nebrání využít společně s Elderem Harbingera nebo Lilianu a umístit tak na vršek knihovny nějakého skutečného pašíka. I tak se ale nebudeme moci spolehnout na stoprocentní úspěšnost tohoto šamana, což je ale jedině dobře – jinak by šlo o naprosto brutální kartu. Takhle ve spojení s 3/5 čísly na čtyřech manách dostáváme parádní základ pro pěkný balíček, který se Elderovi v lecčems přizpůsobí, nebo naopak doplnění i bez něj funkčních decků (ono hrát Dourbarky, Dorany a Timber Protectory zadarmo nezní vůbec špatně... Zejména Doran hezky vyžene Elderova čísla na parádních 5/5;-)). Velmi pěkná karta, na jejíž budoucí působení jsem osobně velmi zvědavý.

Luminescent Rain



V potvorových balících obvykle o přidávání životů moc nestojíme, v nepotvorových si tímto deštěm životy nepřidáme. Chceme tedy Rain hrát? Ne!

Lys Alana Bowmaster



2/2ka za tři se i s Reachem může jít vycpat, ale i tak by se pro Bowmastera mohlo najít teplé místečko, a to konkrétně v sideboardu jako elfí zbraň proti Faeriím – pokud by tedy tyto mršky začali opravdu řádit, můžeme si na Bowmastera vzpomenout...

Orchard Warden



Šestimanové potvory musí vyhrávat hry, což 4/6ka asi jen tak nedokáže – přidáváním životů podmíněným vykládáním dalších potvor totiž soupeře nezabijete (i když dost možná odvrátíte smrt vlastní...). Možná by se o něm dalo uvažovat v jednom kusu s Treefolk Harbingerem a Leaf-Crowned Elderem, ale to mi přijde poněkud kostrbaté – pojďme proto raději dál.

Reach of Branches



Že by další karta hratelná v jedné kopii na hledání Harbingerem? Možná ano, možná ne: 2/5ka za pět se nám rozhodně nelíbí (ano, s Doranem parádně povyroste, ale s Doranem jde všechno líp;-)), a tak musíme pohlédnout spíš na její opakovanou hodnotu – s každým zahraným lesem si totiž můžete dopřát i dalšího treefolka a získat tak solidní karetní výhodu. To samozřejmě využijete především v pozdější hře, zatímco v počátečních kolech vám Reach bude spíše překážet na ruce – samozřejmě s výjimkou souboje s nevýběrovým diskardem, do něhož se tahle karta zahazuje opravdu bezproblémově;-). Kvůli její pomalosti bych to ale skutečně na víc než jeden Harbingerovaný kousek neviděl...

Recross the Paths



A máme tu další kouzlo přenášející země z naší knihovny přímo do hry – sice si danou zemi nebudeme moct vybrat, ale zase nemusí být nutně základní a navíc si tento proces můžeme v případě vyhraného clashe zopakovat. Ale clash je mrška vrtkavá a hlavně: Recross stojí o manu víc, než jsme za podobný efekt ochotni platit, a tak se zařazení do našich balíků asi jen tak nedočká. Možná v nějakém clash balíku, kde vám postupně odebírá clash prohrávající země z knihovny, ale zde zase bude problém v tom, že clash balíky nepatří mezi favority herní scény...

Reins of the Vinesteed



Za čtyři many rozhodně chceme vyšší bonus než pouhý +2/+2, a tak je dobře, že nám Wizardi přidali určitou zbraň proti ztrátě dvou karet za jedno soupeřovo ničení – Reins se totiž v takovém případě přesunou na jinou potvoru stejného typu. I to vám ale moc nepomůže proti hromadnému ničení nebo instantnímu podstřelení vaší potvory v okamžiku hraní Reins. I proto bych dal v zelené přednost rovnou nějaké pořádné čtyřmanové bestii, která i bez očarování roznese soupeře na kopytech...

Rhys the Exiled



V zelené si na třech manách určitě dokážeme představit i lepší kusy než 3/2, nicméně u nich obvykle nedostaneme tak zajímavé bonusy jako u Rhyse – životy navíc při každém útoku asi nejvíce oceníme v souboji s jiným agresivním balíkem, kdy díky nim můžeme získat poměrně solidní výhodu. Právě agresivní balíky se ale Rhyse dokážou zbavit přinejhorším během jeho prvního boje, a tak jistě využijeme i jeho druhou schopnost, která nám za jednu černou a nějaký ten elfí token našeho legendárního vyhnance zregeneruje. Naproti všem těmto kladům stojí fakt, že proti kontrolům stále jde jen o trojku dopředu za tři many, což rozhodně nezní špatně, ale ani nijak výrazně dobře – zejména ve srovnání s WR Vanquisherem tu Rhys značně pokulhává. Navíc se musí vypořádat s celkem drsnou konkurencí dalších třímanových elfů v podobě Imperious Perfecta a Elvish Championa... A já osobně bych dal přednost spíše těmto kusům než útočné 3/2 variaci na Welwishera. No, možná jeden kousek v elfích Warriorech...

Scapeshift



Najednou začínám chápat, proč nám Wizardi ze Standardu stáhli UrzaTron – se Scapeshiftem byste jej totiž skompletovali nejpozději v pátém kole a vesele si zahráli třeba desetimanovou mrchu. Tento balík ale budeme muset nechat Extended polím a raději se podíváme, s čím by se mohl Scapeshift spolčit na Standardu – i zde totiž vidím hned několik možností: Asi nejméně komplikovanou je stabilizace prakticky libovolné barvy many (do hry totiž tímto způsobem můžete vyndat třeba kousačky), trochu složitější bude vyložení tří nebo čtyř Flagstones of Trokair, jímž ještě vylepšíte pěknou vlastnost Scapeshiftu, tedy pročištění knihovny od „zbytečných“ zemí. Pak samozřejmě můžeme vyndat do hry co nejvíc ožívajících zemí, které nám následně poskytnou opravdu solidní útočný arzenál (třeba takové čtyři Treeropky se soupeři rozhodně líbit nebudou, navíc se dají doplnit i levnějšími Mutavaulty...), ale ani tím asi nepřekonáme naprosto brutální souhru Scapeshiftu s Countryside Crusherem z minulého článku, kdy zahráním Crushera ve třetím a Scapeshiftu ve čtvrtém získáte rovnou 7/7ku nebo dokonce 8/8ku a rovnou si zaútočíte (naprosto extrémní případ by byl s vyndáním čtyř Flagstonů, které by vám dalo rovnou 11/11ku nebo 12/12ku, ale je třeba říci, že soupisku zemí daného balíku bych opravdu sestavovat nechtěl...). Dále tu samozřejmě máme možnost vyndávání specialit typu Mouth of Ronom, Scrying Sheets, Desert, Urborg,... I kvůli nim se dá Scapeshift považovat za povedenou kartu, která má prakticky jedinou chybu – za kvalitu zemí totiž zaplatíte nejen čtyři many, ale také jednu kartu, která se vám asi jen tak nevrátí. Navíc v některých mnou uvedených případech (zejména u Crushera) musíte mít také trochu štěstí, aby vám požadované karty správně přišli...

Unstoppable Ash



Musím přiznat, že od championa treefolků jsem čekal větší čísla než pouhá 5/5, ale i přesto nejsem vyloženě zklamaný – k solidnímu základu se totiž přidává často dost klíčový trample a pěkná schopnost zachraňující (všechny) vaše potvory od zbytečné smrti v soubojích. Navíc se zde přímo nabízí kombinace s Doranem, s nímž ve hře se Ash mění ve víceméně neblokovatelnou potvoru (protože o 10/10 tramplera soupeř rozhodně nestojí) a vaše ostatní bytosti si také hezky polepší. Na druhou stranu je tu jasná nevýhoda všech championů, kterou u treefolků ještě zvýrazní ne zrovna početná skupina levných potvor – nicméně je fakt, že Harbinger, Bosk Banneret a někdy i Battlewand Oak svou práci jistě rádi odvedou. A u Warriorů bych se o cíle pro Ashův champion už vůbec nebál. I tak tu ale máme poměrně slušný problém: Kvalitních treefolků i Warriorů máme poměrně slušnou zásobu, ať už jde o Dauntless Dourbarka, Chameleon Colossa, Leaf-Crowned Eldera nebo jiné borce, a tak to Ash bude mít celkem těžké. V treefolcích s Doranem bych ho ale minimálně vyzkoušel, protože jejich kombinace působí opravdu mocně;-).

Walker of the Grove



4/4ce za pět se jednoduše vysmějeme a na osmimanovou 7/7ku ani nebudeme plýtvat bránicemi – ano, po smrti nám dá i onu 4/4ku, ale tím nám rozhodně nevykompenzuje fakt, že jsme za ní zaplatili osm man a ona nám nevyhrála hru...

Winnower Patrol



3/2ka za tři, která se v elfech nebo Warriorech zhruba v polovině kol o trošku nafoukne? To nezní vůbec špatně, ale bohužel ani natolik dobře, abychom si místo něj nezahráli Imperious Perfecta nebo jednoho z minulých červených warriorů (Countryside Crusher, Taurean Mauler;-)), případně v treefolcích Battlewand Oaka. Celkem solidní válečník tak skončí zadupán do země silou lepší konkurence.

Wolf-Skull Shaman



Zato tenhle kinshiper podle mě elfům (a samozřejmě také případným shamanům) rozhodně stojí za hřích: V některých balících si s ním vyložíte 2/2ku zdarma v každém druhém kole, což rozhodně nepředstavuje nijak slabý efekt, zejména když k němu přidáte Wren's Run Packmastera, který všem těmto vlčím tokenům poskytne vražedný (doslova) deathtouch. Jedinou chybu Wolf-Skulla bych tak viděl v jeho šamanství, protože jako warriora bychom ho asi hráli ještě raději – přeci jenom se dnešní elfové asi přikloní právě k cestě válečníka než k nějakým bylinkám a rituálům. I tak by se nám pravidelný přísun 2/2ek mohl opravdu hodit a vůbec bych se nedivil, kdyby si našel cestu i mezi válečníky;-). A jen tak mimochodem, mohl by to být právě Wolf-Skull, kdo položí základní kámen šamanského balíku (protože s dnešními posilami a jmény typu Troll Ascetic, Doran nebo Masked Admirers by to přeci jenom nemuselo dopadnout až tak špatně...).

Vlčí vytí se tedy pomalu blíží a my bychom raději měli končit, protože jinak se sem přiřítí šaman i se svou smečkou. Takže se rychle podívejme na...

Top 5 zelených
Bramblewood Paragon
Chameleon Colossus
Leaf-Crowned Elder
Scapeshift
Wolf-Skull Shaman

Mezi zelenými kartami se ale najde ještě další pětice solidně hratelných kousků a navíc je tu i nějaký ten opravdu zábavný kousek (Archdruid) – i proto můžu bez obav říci, že jsme se v zelené na rozdíl od červené dočkali kvantity kvality:-).

A teď už se rychle schovejme nebo alespoň zapalme ohně, protože: Vlci se blíží...