Declaration of Naught
Pokud jste si při prvním pohledu na tuto kartu okamžitě vybavili Meddling Maga, tak pravděpodobně smýšlíte stejně jako já – nicméně je třeba říci, že tyto karty jsou si pouze vzdáleně podobné a ve skutečnosti jsou mezi nimi velmi podstatné rozdíly. A bohužel pro Declaration tyto rozdíly vyznívají spíš ve prospěch Mága – ten totiž nevyžaduje při zahrání jmenovaného kouzla zaplacení many a navíc si dokáže celkem v pohodě zaútočit za dvě zranění, což z něj dělá užitečnou zbraň i proti balíkům, které zakázáním jedné karty zase tolik neomezíte. Na druhou stranu je třeba říci, že se Deklarace jakožto enchantmentu mnohem hůře zbavuje, a tak by se především všemožná komba mohla po jejím zahrání dostat do úzkých – vždyť s dostatkem many si poradíte i s opravdu velkým množstvím Dragonstorm kopií a navíc s tím soupeř nic neudělá ani zahráním modrého paktu. Osobně bych tedy Deklaraci viděl jako mocnou sideboardovou zbraň v boji s různými komby, ale na základ to na rozdíl od Mága velice pravděpodobně stačit nebude.
Dewdrop Spy
Ano,
z Faerií se nám vyklubal velmi pěkný balíček, v němž už dokonce jednu
podobnou mršku (Pestermitu) hrajeme, ale dost pochybuju o tom, že
bychom chtěli zařadit i Dewdropu – mrknutí na vršek nějaké knihovny
totiž obvykle nebude silnější než tapnutí nějakého permanentu a navíc
si ještě dneska ukážeme hned dvě další třímanové poletuchy, které
vypadají o dost lépe. Proto raději pojďme dál...
Disperse
Pokud
potřebujete vracení na ruku ve vícebarevném balíku (kde může hraní
Boomerangu/Cryptic Commandu působit určité barevné potíže...), chcete
vracet i nepotvorové permanenty a přitom vám nevadí soupeřovy země, tak
se vám Disperse určitě bude hodit. Problém ale je v tom, že si
vícebarevné balíky s nepříjemným permanentem často poradí pomocí
nějakého toho ničení a vracení tak můžou brát jako zbytečnou ztrátu
karty. I tak je ale dobré o Dispersu vědět a v případě potřeby ho
nasadit jako takovou barevně dostupnou „holku pro všechno“.
Distant Melody
Tahle
karta vám teoreticky může přinést opravdu pořádnou karetní výhodu za ne
až tak vysokou cenu, ale pozor! Je totiž potřeba si uvědomit, že abyste
si s ní lízli alespoň tři karty (a tedy získali víc než třeba z
evoknutého Mulldriftera...), musíte mít ve hře alespoň tři permanenty
jednoho potvorového typu. A pokud je ve hře máte, pravděpodobně se vám
celkem daří a nepotřebujete si lízat další kusy. Naopak, pokud jste v
krizi s prázdným stolem před sebou, Distant Melody vás nezachrání, spíš
naopak. Jako jedinou možnost bych viděl kombinaci s Bitterblossomem
(viz. příště;-)), který by vám mohl celkem levně zaplnit stůl faeriemi,
mezi které se navíc sám řadí. Ale ani na to bych raději nespoléhal...
Fencer Clique
Určitě
si umíme představit i lepší borce než 3/2 letce za čtyři, a tak od
téhle „kliky“ budeme vyžadovat nějakou přidanou hodnotu – tu sice
dodává v jisté formě zachraňování sama sebe, ale to nám asi moc stačit
nebude: Jednu modrou bych kvůli tomu asi ještě byl ochoten šetřit, ale
přijít o líznutí karty kvůli takovéto potvoře už je trochu příliš...
Floodchaser
6/6
za šest nevypadá až tak špatně, ale (stejně jako předchozí Fencer
Clique) musel by disponovat nějakou tou silnou schopností – Floodchaser
ale místo toho dostal do vínku podstatnou nevýhodu „islandhomu“, kterou
sice umí sám vykoupit (a ještě tak pomoci vašim bytostem s
islandwalkem), ale tím se bohužel zmenší. Výhody se tedy nekonají, a
tak Floodchasera necháme plavat a raději se podíváme na další karty.
Grimoire Thief
2/2
za dvě pro merfolky nepředstavuje vůbec špatný základ a když k tomu
přidáte i schopnost s trochou štěstí občas něco zrušit, zjistíte, že by
se do vašich Merfolků skutečně mohl hodit. Ano, to rušení je možná až
příliš náhodné, ale pokud se vám podaří Thiefa tapnout aspoň dvakrát,
mohli byste se do něčeho pěkného trefit. A i kdyby ne, tak vám stále
zbývá pro mě asi nejzábavnější aspekt této karty – po prvním útoku
totiž můžete blufovat a „nechávat“ si volnou jednu manu s výrazem
„Klidně si ty Wratha zkus!“. Jen tak někdo vám na to asi neskočí, ale
to seménko pochybnosti tam vždycky bude. A mimochodem, celkem s ním
zatopíte Harbingerům a tutorovací schopnosti Liliany Vess;-).
Pro
merfolky určitě kandidát na otestování, v ostatních balících bych to
spíš neviděl (i když je to rogue, což se dneska určitě hodí...).
Ink Dissolver
Ano,
společně s Drownerem of Secrets a Grimoire Thiefem tvoří celkem slušný
základ, ale i tak bych se s Merfolky snažil raději útočit a odemílání
raději nechal na nějakých nepotvorových balících...
Inspired Sprite
Pokud
se chcete prolízávat svým balíkem, doporučuju vám spíš Merfolk Lootera
– sice vám nedovolí opakované použití v jednom kole, ale zase s ním
můžete začít pracovat už od třetího kola (po vyložení v kole
druhém...). No a jelikož 2/2 letec se i s flashem na čtyřech manách
dočká jedině výsměchu, půjdeme raději dál.
Knowledge Exploitation
Musím
se přiznat, že mě Prowl celkem okouzlil. Vytažení karty ze soupeřovy
knihovny a její následovné zahrání také patří mezi velmi silné efekty.
I tak se ale postavím proti Explotationu, a to především z jednoho
důvodu – ne v každém balíku totiž najdete opravdu silný
instant/sorcery, který byste mohli použít ve svůj prospěch. Naopak
poměrně často skončíte „jenom“ s nějakým ničením, za které ale i skrze
Prowl zaplatíte čtyři many (tedy ne zrovna málo)... No a bez Prowlu
většinou zjistíte, že v soupeřově balíku nenajdete dražší kartu, než
jste právě zahráli.
Ano, tato karta může lákat, ale v žádném případě jí na lep neskákejte!
Latchkey Faerie
Zde
se naopak jedná přímo o ukázkový příklad možných kvalit prowlu: Už
samotná 3/1 poletucha by se na třech manách úplně neztratila, ovšem my
k ní dostáváme ještě kartu zdarma! To vše je samozřejmě podmíněno
udělením zranění do soupeře s faerií nebo roguem, ale to by ani jedněm
jmenovaným nemělo dělat až tak velké potíže – v obou totiž máme možnost
hrát minimálně dvě jednomanové potvůrky s létáním /fearem, na dvou
manách na tom nejsme o moc hůř, a tak bychom ve třetím kole měli být
schopni využít prowlu bez větších problémů. Sympatické na téhle mršce
navíc je i fakt, že ji přinejhorším (třeba po Wrathu) můžete zahrát za
normální cenu a i když nepůjde o žádné terno, stále dostanete letce s
trojkou dopředu... Prowl balíky s modrou tedy získávají možný stavební
kámen;-).
Merrow Witsniper
Další
podpora merfolčího odemílacího balíku, který já osobně v žádném případě
nechci hrát. I proto nedokážu Witsnipera ohodnotit lépe než: Hrajte
pouze v případě, že byste potřebovali jednomanové merfolky a Tideshaper
Mystic by vám nestačil.
Mind Spring
Další
velmi mocně vypadající karta, jejíž pravá síla se ale ukáže až v
opravdu dlouhé hře – až do šesti man totiž vždy máte lepšího kandidáta
(např. 2: Think Twice, 3: Mulldrifter, 4: Foresee, 5: Tidings) a i na
šesti nedostanete lepší efekt než právě u Tidings. Když k tomu přidáme
absenci Tronu na Standardu, mohlo by se zdát, že tahle karta prostě
nemá šanci – to se ale přeci jenom neodvážím tvrdit, protože přeci jen
jde o dost mocný efekt, který by si mohl najít své využití. Jen je holt
potřeba trochu hledat – mě osobně bohužel nic pořádného nenapadá, ale
určitě bych se snažil využít TimeSpiralové „spořičky“...
Mothdust Changeling
Nutnost
tapnutí jiné potvory pro získání křidélek se mi vůbec nelíbí (zejména
když srovnám třeba s Flying Men), a tak bych tohohle Changelinga hrál
snad jedině v nějakém balíku zaměřeném na konkrétní typ potvor –
Merfolci i Faerie si ale podle mě na jedné maně celkem vystačí, a tak
to má Mothdust celkem spočítané...
Negate
Velmi
pěkné rušení, které dost možná oceníme o dost víc než jeho bratříčka
Remove Soul – sice s ním nezrušíme počáteční náporovou kartu
agresivního balíku, ale jakmile soupeř bude chtít vytáhnout nějakého
odporného planeswalkera nebo třeba Loxodon Warhammer, tak mu je
jednoduše znegujeme:-). Stejně tak se můžeme vypořádat s nějakým tím
bleskem do hlavy, částí komba nebo většinou arzenálu kontrolních
balíků. Na Rune Snag si sáhnout nenechám, ale s ostatními rušeními
Negate určitě svede pořádnou bitvu (kterou paradoxně rozhodne spíš
úspěšnost jiných balíků...).
Mimochodem, také se vám zdá, že bychom
se s podobnou kartou mohli setkat v Jedenáctce? A ještě víc mimochodem,
také vám ta Jedenáctka zní stejně divně jako mě?:-)
Nevermaker
Vrácení
permanentu na vrch knihovny by často nebylo vůbec od věci, ale za čtyři
many z něj zrovna moc nadšeni nebudeme. Něco podobného pak můžeme říct
i o 2/3 letci za stejnou cenu, a tak bych jedinou možnost Nevermakera
viděl ve využití obojího najednou – a právě zde se dostáváme k hlavnímu
problému Morningtidové verze evoku, tedy k potřebě smrti vlastní
potvory, které se ani nemusíte dočkat... A jelikož s Momentary Blinkem
se více vyplatí zacílit jiné kusy, Nevermakerovi bych moc šancí nedával.
Notorious Throng
A
zde máme další kartu, která nám pomůže hlavně v případě, že se nám
právě zadařilo – opravdu hodně tokenů nám totiž vyrobí pouze ve chvíli,
kdy jsme právě soupeři dali opravdu hodně zranění. A v takovém případě
velice pravděpodobně stejně vyhráváme, ne? Přidání kola tomu všemu sice
přidává jiný rozměr, ale zase přichází pouze v případě zaplacení šesti
man. Jenže když se dostaneme k šesti manám, tak už asi nebude až tak
jednoduché dát soupeři dost zranění na to, aby se pořádně vyplatila
první část Throngu... Asi nejlepší využití bych tak viděl ve spojení s
rychlými a silnými Roguy typu Oona's Prowler nebo Latchkey Faerie,
navíc okořeněnými Scionem of Oona, který posílí nejen útok před
Throngem, ale také jím dodané tokeny. A nutno říci, že „První kolo
Nightshade Stinger, druhé kolo Oona's Prowler, ve třetím Latchkey
Faerie, čtvrté Throng“ působí opravdu nezastavitelně – bohužel pouze do
chvíle, kdy vám soupeř zmrazí úsměv na rtech Wrathem/Damnationem...
Research the Deep
Hrajte
Think Twice! Za dvě many dostanete prakticky ten samý efekt, ale navíc
instantně a hlavně: Na jeho znovuzopakování vám stačí připlatit jedinou
manu, zatímco u Researche musíte mít (velmi nedostatkové) štěstí. A na
to bych já osobně raději nespoléhal.
Sage of Fables
Možná
jako alternativa k Reejereyovi a Lord of Atlantis v merfolčím balíku
doplněném o ty nejlepší jiné Wizardy (Sower of Temptation, Voidmage
Prodigy), ale ani tak bych to moc neviděl – lízání karet za dvoumanový
poplatek a oslabení mé potvory se sice hodí, ale o žádnou bombu
rozhodně nejde, a tak by zmíněný balík asi přeci jen dost ztrácel
oproti plnohodnotným Merfolkům s oběma zmíněnými lordy. Sage tedy lze
brát jako méně povedeného přidávače counterů (ale nebojte, příště se v
tomto oboru dočkáte mnohem lepšího kusu;-)).
Sage's Dousing
O
manu dražší Mana Leak, který svou cenu dokáže za pomoci nějakého toho
Wizarda kompenzovat dolíznutím další karty? To nezní vůbec špatně, jen
to bude chtít dostat na stůl nějakého toho wizarda. A zde se člověk
může dočkat zajímavého překvapení, když si uvědomí, že mezi čaroděje
patří nejen Teferi, ale i Sower of Temptation, Mistbind Clique, legenda
z konce dnešního článku nebo spousta merfolků. A právě ve spojení s
nimi by se Dousing mohl stát velmi zajímavou alternativou Cancelu a
Faerie's Trickery. Na druhou stranu stačí připlatit jedinou manu a
dostáváme jistotu a univerzalitu v podobě Cryptic Commandu. Finančně
nenáročným balíkům s dostatkem čarodějů by ale Dousing mohl parádně
sednout...
Sigil Tracer
I
u tohoto kusu platí, že silný efekt nemusí vždy znamenat silnou kartu –
ano, okopírování sorcery nebo instantu se často ukáže jako více než
skvělé, ale je třeba se zaměřit i na další okolnosti: Zaprvé je Sigil
Tracer potvora, a tak nám ho soupeř může velmi jednoduše zničit a
překazit nám tak naše plány. Zadruhé za okopírování zaplatíme poměrně
slušnou sumičku dvou man a tapnutí dvou potvor. No a zatřetí se také s
Tracerem buď musíme pokusit kopírovat vlastní kouzla (a pak může být
náročné sehnat ty dvě many navíc) nebo se spolehnout na soupeřův
potenciál... Celkově mi tedy nevychází nijak skvělá karta.
Slithermuse
3/3
za čtyři nás rozhodně do kolen nepošle, její evoknutí se pak obvykle
vyplatí především v souboji s kontrolním hráčem, který nám ji dost
možná dokáže zrušit:-(. Proto bych asi jedinou možnost využití Musy
viděl v určité formě obrany proti hromadnému ničení, kdy se s ní na
stole nemusíte bát tlačit na pilu a sázet potvory na stůl jednu za
druhou – a pokud vám soupeř smete stůl Wrathy nebo Damnationem, tak se
alespoň pěkně dolíznete. Proti aggru ale de facto dostáváte jenom velmi
průměrnou potvoru, která se navíc řadí mezi elementály, což v modré
není zase až takové terno (samozřejmě s výjimkou Mulldriftera;-)).
Stonybrook Banneret
A
máme tu dalšího Bannereta, který se snaží zlevňovat už tak celkem levné
potvory – na rozdíl od Kithkinů se ale u Merfolků hned na první pohled
najde pár kusů, kteří dokážou takovéto slevy využít (Merrow Reejerey,
Silvergill Adept), což je ale na druhou stranu vykoupeno pouhými 1/1
čísly (i když s islandwalkem). Je ale třeba nezapomenout na wizardí
kouzla – a tím nemyslím přímo nějaký Wizard balík, ale spíš obohacení
merfolků třeba o Sage's Dousing, z kterého se s tímto Banneretem na
stole stává skutečný Mana Leak obohacený o možnost líznutí karty. A
samozřejmě můžete přidat třeba Sower of Temptation, ale to už se dost
odkláníme od merfolčí strategie. Já osobně bych Stonybrooka do Merfolků
raději necpal, ale musím mu uznat určitý potenciál...
Stream of Unconsciousness
Na
oslabení dopředu se prakticky nikdy nevyplatí plýtvat cennou kartou, a
tak se jedinou možností pro Stream stává spolupráce s wizardy, která
vám danou kartu alespoň nahradí. Ani tak ale nepůjde o nijak výrazný
trik, a tak se raději pojďme podívat na další kousky:
Supreme Exemplar
Ach
jo! Dnešní článek je skutečně plný karet, které se nás snaží ohromit už
na první pohled, ale při pohledu druhém poměrně dost ztrácí – a
Exemplar je toho skutečně zářným příkladem: Nejdřív nás uhrane svými
impozantními 10/10 čísly a létáním, ovšem hned vzápětí se podíváme i do
pravého horního rohu a všimneme si tak sedmimanové ceny, která tenhle
kousek předurčuje spíš pro kontrolní využití. Jenže kontrolům se zaprvé
nebude líbit poměrně lehká zničitelnost Exempláře, zadruhé si asi
nebudou moct dovolit hrát nějaké ty championnutelné elementály...
Jediná možnost tak spočívá v kombinaci s červenou pro Smokebraidery,
Bannerety a Soulstoky, kteří nám umožní zahrát tohohle bijce levněji –
i tak bych jej ale doporučil spíš zařadit do sbírky jako skutečně
parádní exemplář:-).
Thieves' Fortune
Budeme
chtít hrát třímanový Impulse? Nebo si za stejnou cenu raději zahrajeme
nějaké pořádné lízání (dnes mě napadá asi jen Mulldrifter, ale ještě
nedávno jsme si za tři many mohli dát třeba Complusive Research...)?
Podle mě většina hráčů zvolí spíš to druhé, možná až na nějaké kombaře,
kteří stejně obvykle hledají nějakou konkrétní kartu, a tak jim
prokousání balíkem přijde vhod. Celkově bych ale skutečně fandil spíš
nějakému pořádnému lízání...
Pak tu samozřejmě máme možnost prowlu,
který sníží cenu Fortunu na úroveň „AKCE! SUPER CENA! LEVNĚJI
NEKOUPÍTE!“ hlášek v hypermarketech – ale podobně jako v našich
„milovaných“ (znáte někdo opovržlivého smajlíka?) obchodech je v tom
všem zakopán určitý háček – agresivní balíky se nebudou chtít zbytečně
zatěžovat placením byť jediné many za „obyčejný“ proliz (i když velmi
kvalitní). To už raději danou manu použijí na vyložení další potvory...
Ano, já vím, že občas nám ta jedna modrá zbude a pak se Fortune stane
vítanou zbraní, ale prostě si místo ní raději zahraju další potvoru.
Na
druhou stranu je třeba říci, že Fortune přeci jen překonává většinu
karet dnešního rozboru, protože se o ní při stavbě balíku dá alespoň
uvažovat...
Vendilion Clique
Parádní
karta! Už 3/1 letec se za tři many dá v pohodě hrát a když mu přidáte
flash a uděláte z něj faerii, tak mu ještě výrazně pomůžete. Ano,
legendárnost může trochu škodit, ale to v pohodě vyrovná speciální
schopnost těchhle mršek – s ní totiž soupeři můžete „procyklit“ z ruky
jeho nejlepší kousek, čímž ho nejen připravíte o klíčové globální
ničení nebo kartu do dalšího kola, ale ještě si prohlédnete celou jeho
ruku a můžete si tak připravit optimální strategii. Ano, soupeř si pak
může líznout, ale tím většinou získá horší kus než ten, který jste mu
právě vzali. A kdyby protivník hrál s prázdnou rukou? Nevadí, stále
můžete zamířit schopnost „Kliky“ i na sebe a procyklit tak nejméně
potřebnou kartu (bohužel si takto neporadíme se zeměmi:-(). Faerie tak
získávají skutečně silnou posilu, u níž si musí dát pozor snad jen na
legendární status – všechno ostatní totiž Vendilion Clique řadí mezi
naprostou špičku.
Waterspout Weavers
Ano,
létání všem našim potvorám by dokázalo rozhodnout mnoho her (vzpomeňme
třeba na Wondera), ale když ho dostáváme v celkem náhodné podobě a
ještě kvůli němu musíme hrát vyloženě špatnou 3/3 za pět, tak si raději
necháme zajít chuť...
Poslední
modrá karta se tedy moc nepředvedla, nicméně mezi ostatními rozhodně
dokážeme nalézt hned několik nadějných kousků – ty si ostatně shrneme
následujícím výběrem:
Top 5 modrých:
Grimoire Thief
Latchkey Faerie
Mind Spring
(Pokud ho nějaký balík dokáže řádně zneužít)
Negate
Vendilion Clique
Pozornost si ale zcela jistě zaslouží i Declaration of Naught a občas by se mohly objevit i Disperse, Sage's Dousing a Stonybrook Banneret. Ale spíš bych sázel na vybranou pětici;-). Modrá se i díky ní celkem povedla a zejména Faerie podle mě můžou celkem plesat. Navíc jsme se poprvé setkali s prowlem, který se ale v celé své kráse předvádí spíše v černé – na tu si ale posvítíme v samostatném článku;-).